Csabai Zsolt en Sander Bossuyt zetten leerproces verder in Aarova Rallysprint

Heel wat mensen keken verbaasd op toen ze in Short Rally van de Monteberg de rode Lada VAZ 2107 Gr. A zagen verschijnen. Een niet alledaagse verschijning, zo kun je het wel noemen, die op de technische keuring heel wat kijklustigen lokte.

“We waren verrast van de nieuwsgierige blikken,” lacht Zsolt, de 39 jarige Hongaar, woonachtig in Handzame. “Ik had al langer de intentie om in België enkele VAS wedstrijden te rijden en was op zoek naar een copiloot. Toen ik over mijn plannen vertelde tegen Sander was die enthousiast en zo is de bal aan het rollen gegaan. Normaal zouden we voor het eerst starten in de Rallysprint van Moorslede maar we kregen de wagen niet tijdig klaar. Onze eerst samenwerking was dus in de Short Rally van de Monteberg.”

“We keken er enorm naar uit om onze tijden te vergelijken met die van de anderen in onze klasse. Jammer genoeg besliste de mechaniek er anders over. Op de verbinding kregen we problemen met de vlotter van de injectie. Deze kregen we tijdig hersteld maar op de eerste run liep de motor warm zodat verder rijden geen optie was. De teleurstelling was groot vooral omdat het over een nieuw geprepareerde motor ging… maar dit is nu eenmaal motorsport. Over onze tijden waren we wel tevreden. In die ene ronde draaiden we een 4de tijd in onze klasse, niet slecht voor onze eerst keer.”

Hoe beviel jou eerste, weliswaar korte optreden, hier in België?
“Om eerlijk te zijn beviel de Monteberg me direct. Het heuvelachtige landschap deed me denken toen ik indertijd deelnam in Engeland. Het enige verschil is dat de proeven hier duidelijk smaller zijn en geen foutenmarge toelaten. Ik heb dan ook het grootste respect voor de Belgische piloten die op deze typische wegen snoeihard gaan. Op dat vlak is het voor mij wat aanpassen omdat ik gewoon ben op bredere wegen te rijden. Wegen waar je dus meer de mogelijkheid hebt om de wagen te ‘zetten’.” Veel hangt af van de nota’s, weten waar je snel kan gaan, waar je moet remmen, alsook de weersomstandigheden. Ook het couperen van bochten was nieuw voor mij, maar ik vind het wel super. Na het zien van de Monteberg weet ik nu waarom Freddy Loix Mister Ypres genoemd wordt. Ik wens dan de wedstrijdleiding en organistoren hier in België te feliciteren voor het werk dat ze leveren. Vroeger toen ik reed in de Lada cup hadden we vaak veel vertraging door bv een sortie van een andere deelnemer ofzo. Maar hier word alles snel afgehandeld!”

Over nota’s gesproken, hoe verloopt de samenwerking met Sander?
“Dit jaar is alles nieuw voor mij, voor ons. Gaande van de klassementsproeven, een copiloot die Vlaamstalig is en dan nog eens de nota’s in het Frans moet brengen. Maar in de Monteberg was de klik er en tijdens de verkenningen lukte het goed om de nota’s te maken en te verfijnen. Dus ik had er wel vertrouwen in. Op dat vlak is Sander wel een perfectionist. Naast de wagen word er veel gelachen en plezier gemaakt maar zodra in de wagen is het enkel rally wat telt tot aan de finish. Ik kan alleen maar blij zijn om met zo’n gemotiveerd persoon te rijden.”

Vanwaar jou keuze voor de Lada VAZ 2017 Gr. A?
“Indertijd heb ik 4 jaar meegereden in de Lada cup, dit van 1999 tot 2003. Het is een heel amusante wagen om mee te rijden en is wat prijs betreft best betaalbaar. Als je weet dat je voor een Escort al snel 70.000€ neerlegt, kost de Lada me 30 à 35.000€. Ik ben ervan overtuigd, moesten er in België nog enkele invoerders zijn, dat er hier ook wel interesse zou zijn. Nu is het op die manier moeilijk om in België stukken te vinden.”

Wat zijn jullie verwachtingen voor Oudenaarde?
“2018 zien we eerder als een leerjaar omdat alles nieuw is voor ons. We hopen de opgedane ervaring goed te kunnen gebruiken in 2019. Ik ga geen grootse uitspraken doen wat de resultaten betreft. Ik bekijk altijd de tijden van de deelnemers in de klasse voor ons en dan zie ik wel waar we eventueel nog wat tijd laten liggen. Wat ik wel spijtig vind is dat we in de klasse H3 rijden. Tegenover de snelle Escort’s komen we toch 70 pk te kort. Dat speelt wat in ons nadeel. Maar ok. Als je ziet dat we slecht 12 seconden toegaven in de TBR, dan kunnen we zeker niet klagen.

Wat staat er dit jaar nog op jullie programma?
“Dit weekend starten we in Oudenaarde. Daarna rijden we normaal ook de Hemicuda Rally. Onze eerste volwaardige rally.”

Als we kijken naar de toekomst, wat hoop je dat deze brengt?
“Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe Lada 2105 op te bouwen maar dan een kitcar. Deze zou normaal in april-mei 2019 moeten klaar zijn. Deze zal voorzien zijn van een sequentiële vesnellingsbak, alsook van een motorcomputer van Motech waar we verschillende modi hebben zoals road en stagemodus alsook een startprocedure. De motor zelf wordt een 2l 16V wat goed zou moeten zijn voor 240pk. Ik hoop dan ook om met deze, naast onze rally’s hier, deel te nemen aan de Rally Legend in San Remo. Na de kitcar weet ik nog niet… maar een Skoda Fabia S2000 spreekt me ook wel aan. Voor mij geen turbomotoren. Ik kies resoluut voor een atmosferische. Mijn grote droom blijft een AUDI S1… Ik ben ook een groot liefhebber van ‘hillclimb’. Wie weet rij ik dit ook eens…”

Tot slot, op jou motorkap prijkt een grote sticker van Colin McRea?
“Inderdaad! Colin was voor mij een groot voorbeeld. De manier hoe hij een wagen bestuurde… ongelooflijk! Voor wie nog twijfelt, bekijk gerust eens de onboard van de RAC Rally in Wales. Voor mij blijft Colin altijd de kampioen. Hij was een groot piloot. Alhoewel ik ook bewondering heb voor Sebastien Loeb die is geboren en geprogrammeerd voor de rallysport!”