Een naam je die steevast vindt op de deelnemerslijst van de Ypres Rally is deze van Filip Pyck. Wie er even de archieven op nakijkt zal merken dat Filip dit jaar reeds voor de 25ste keer aan de start staat in de kattenstad. Een gesprek met de sympathieke koffiehandelaar uit Poperinge.

Filip, we gaan de laatste rechte lijn in naar de Renties Ypres Rally. Dit jaar ga je er voor de 25ste keer van start.

Het is inderdaad heel tof om voor de 25ste keer te starten in Ieper. We hebben in al die jaren al velen weten beginnen, maar ook veel weten stoppen. Ieper blijft de populairste wedstrijd van het land. De uitstraling, het parkoers… kortom het is de rally waar iedereen bij wil zijn.

RT1
KAMV

24 deelnames tot nu toe. Welke is tot op heden jou het meest bijgebleven?

Voor ons was iedere deelname plezant. Ooit eindigden we 8ste algemeen en anders steeds een plaats in de top 15. Met al die R5 wagens is het nu moeilijk geworden om nog de top 20 te halen. Wij blijven immers nog altijd trouw aan de groep N wagen.

Er zal natuurlijk wel een editie geweest zijn die je zo snel mogelijk wil vergeten?

In 2008, ondertussen 10 jaar geleden, reed ik de wedstrijd met een lokale sponsor om hem een plezier te doen. De rally verliep heel goed tot de laatste klassementsproef. Een gebroken aandrijfas besliste toen anders over onze wedstrijd. Die kerel zat in zak en as. Inderdaad niet leuk om zoiets mee te maken.

Dit jaar kan VZW Superstage terug uit pakken met een topaffiche. Waar ligt volgens jou het succes?

Soms komen er vele negatieve reacties op de organisatie, maar daar kan ik niet altijd mee akkoord gaan. Kijk maar eens naar de deelnemerslijst! Gewoon prachtig! Alain Penasse is een heel goeie ondernemer en die van aanpakken weet. Je bent ook zo maar niet een manager in het wereldkampioenschap…

Wat zijn jou ambities dit jaar in Ieper, waar hoop je zaterdagavond te eindigen?

Zoals steeds wil ik me super amuseren en op dit moment is er nog steeds een twijfel over mijn deelname. Twee weken terug maakte ik een zware valpartij met mijn mountainbike en liep ik een blessure op. Een scheur in het schouderligament. Dus dagelijks kiné en zorgen dat ik er kan bij zijn. We proberen er alles aan te doen om de schouder in orde te krijgen. Het resultaat zal bijkomstig zijn. Mogelijks moet ik na Ieper een operatie ondergaan… Ik ben op zoek naar medicatie die de pijn kan verlichten. Ik denk wel dat het gaat lukken en anders rijdt mijn co-piloot.

Ook streekrijders Coene en Bécaert zijn van de partij. Belooft het een wedstrijd in de wedstrijd te worden?

Correctie, onze speelkameraden zullen Matterne, Bakkenes en Coene zijn. Hopelijk krijgen we een mooie strijd. Jammer dat Bécaert niet in groep N start maar in groep A configuratie. Ik had graag nog eens met mijn Poperingse collega de confrontatie aangegaan met gelijke wapens.

Op welke proeven denk je het verschil te kunnen maken?

De zaterdagproeven Reninge, Watou en Vleteren liggen me het best. Ik passeer er dagelijks met mijn koffiehandel en ik ken deze streek dan ook zeer goed. Ik denk wel dat we op die proeven het verschil kunnen maken.

Ook jou neef Gilles staat aan de start. Welke goeie raad wil je hem meegeven?

Hij moet vooral aan zich zelf denken en niet teveel bezig zijn met anderen. We hebben samen het parkoers bekeken en de jonge knapen denken overal te moeten couperen. Ik heb het hem op vele plaatsen afgeraden, plat rijden in Ieper is een wedstrijd verliezen…

KAMV
RT1
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
X