Het heeft (nog) niet mogen zijn voor Mats van den Brand en Eddy Smeets. De snelle Nederlander die zich eerder dit jaar al meermaals liet opmerken in zijn M3 E30, debuteerde in zijn thuiswedstrijd – de ELE Rally – in de categorie R5 met de Ford Fiesta van Hans Weijs Motorsport. Met een zekere podiumplaats in zicht, werd het Nederlands-Belgische duo in de steek gelaten door de techniek.

Mats van den Brand: Dankzij een goede voorbereiding – een korte test op maandag en perfecte verkenningen – was ik klaar voor mijn eerste echte kennismaking met een 4×4 in wedstrijdomstandigheden. Bij KP 1 werd al duidelijk dat we vooraan mee konden doen, als we even de 10 seconden – verloren door even rechtdoor in remzone – in mindering brengen. Ons ritme was dus dik in orde, al was ik behoorlijk onder de indruk van de remmen en bochtensnelheid in trage situaties, iets wat ik het moeilijkste vond qua aanpassing naar de R5. Het spreekt voor zich dat ik onwijs teleurgesteld ben dat we het niet konden afmaken met een zekere P2. Extra zuur is dat dit weeral gebeurde op KP Sint-Oedenrode, nota bene mijn thuis-KP. Daar was – zoals ook blijkt uit de splits – onze eerste scratch in de maak… Ondanks de opgave ben ik dik tevreden over de getoonde snelheid, wetende dat ik snel kan zijn in een Nissan 350Z, een Fiesta R2, een magische M3 en nu ook met een R5. Een revanche zou wel leuk zijn…

Eddy Smeets: In tegenstelling tot onze optredens in de M3, waren er nu voor de wedstrijd iets meer zenuwen bij zowel Mats als ik. Maar op de startlijn van KP 1 Helmond vielen die gelukkig meteen weg: we konden het ritme van de meer ervaren R5-teams aan, wat op zich toch wel bewonderenswaardig is voor iemand die debuteert met zo’n auto! Op KP 6 Somerlo 2 – de slotproef in het donker op vrijdagavond – missen we de scratch op drie tienden van een seconde. Dat was even balen maar nog niks in vergelijking met KP 11 waar een aandrijfas zomaar uit het niets opfrommelde en we de Fiesta R5 aan de kant moesten zetten. Voor de laatste 4 KP’s op zaterdag wilden we ons nog even tonen door een scratch op de tabellen te zetten. Ik ben overtuigd dat dat op Rooy gelukt zou zijn maar net zoals twee jaar geleden blijkt Mats z’n thuis-KP ons zwarte beest te zijn. Voor de eerste keer in een R5 naast Mats navigeren, smaakt naar méér. Als er sponsors zijn die daar hetzelfde over denken, mogen die zich altijd melden. Wij zullen half juli ons programma in de M cup vervolgen in de GTC Rally.

RallyTime animated
KAMV

Voor zijn R5-debuut kon Mats rekenen op de steun van Dikker, Broviand, Marlomar, Stukbouw, Rooijse Autobedrijven, Twinoil, VDZ Trading, Autototaaltechniek, HSP, Bosch Tuning.

RT2
RallyTime animated
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X