Didier Spillebeen en Tommy Aeck hebben hun deelname aan de 45ste TAC Rally tot een goed eind gebracht. Voor het duo was het tevens het eerste optreden in de RACB M-Cup 2018 waarin ze met hun BMW E30 325i geen mal figuur sloegen.

De TAC Rally begon voor Didier Spillebeen reeds op woensdag met een deelname aan de Shakedown. Het Blue Racing team verzorgde er het spektakel en ook de afstellingen werden goed bevonden op het gladde asfalt. Op vrijdag was het dan tijd om goede nota’s te nemen en de dag werd afgesloten met een fotosessie met alle deelnemers van de MCup onder de Halletoren. Een mooi gebaar van TAC secretaris Boudewijn Baertsoen en de promotoren van het BRC dat door Didier en zijn BMW collega’s uitermate werd geapprecieerd.

Voorafgaand aan de TAC Rally waren er her der lovende commentaren te lezen over Didier Spillebeen en de Izegemnaar wou zich dan ook bewijzen in de M Cup waarin uiteindelijk 13 BMW’s aan de start stonden.

KAMV
RT2

“Onze ambitie was proper te rijden en op tijd wat extra spektakel verzorgen,” start Didier Spillebeen het relaas van zijn wedstrijd. “Voor de eerste ronde had ik zachte banden gemonteerd en dat bleek al snel een verkeerde keuze. We hadden enkele warme momentjes en op de Poelberg moest ik door een klein foutje zelfs even de achteruit opzoeken.”

Ondanks dit kleine foutje sloten Didier en Tommy de eerste lus van vier proeven op een 46ste plaats af op een totaal van 78 deelnemers. En in de M Cup stonden ze op een zevende plaats, maar de wedstrijd was nog niet gereden en op service werden hardere banden gemonteerd.

“Eigenlijk was dit een primeur voor mij, want voor het eerst in mijn carrière startte ik met rondom nieuwe banden,” glimlacht Didier Spillebeen. Dat gaf onmiddellijk vertrouwen en de tijden werden merkbaar verbeterd. Toch bleef het opletten op het wisselend en soms erg gladde asfalt. “Kp Schuiferskapelle, één van mijn favoriete Kp’s, heeft zijn naam niet gestolen. Op een gekend punt nabij de finish was het bijna mis. Gelukkig kon ik nog net corrigeren en de volgende bochten nemen. Dit was een waarschuwing dat het wel eens kon misgaan. Nadien besloten we voor de derde ronde iets meer marge te nemen. Meteen de afsluiter van onze rally, want de twee resterende Kp’s konden we niet meer rijden door een sortie van een andere deelnemer. Zo eindigden we met 2 normtijden op een 33ste plaats algemeen.”

De eindbalans is niettemin positief.

“Tielt is een aartsmoeilijke wedstrijd om te rijden en Tommy Aeck heeft het uitstekend gedaan als mijn copiloot. Samen hebben we veel plezier beleefd en dat is de bedoeling van het beoefenen van onze hobby. Ook over mijn deelname aan de M-Cup ben ik heel tevreden, want met de traagste BMW van het veld eindigen we toch op een mooie 6de plaats.”
De TBR Rallysprint in Oekene is de volgende afspraak op de kalender.

KAMV
VAS
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X