De strijd om de VAS kampioenschapstitel bij de historics verliep dit jaar bijzonder spannend. Pas in de laatste VAS wedstrijd, de 6 Uren van Kortrijk, viel de beslissing. Het is Danny Kerckhof die de titel bij op zijn palmares mag schrijven. Een kampioenschapstitel die ongetwijfeld deugd zal doen na zijn pechjaar in 2016. Samen kijken we terug op 2017 en vooruit naar 2018.

Voor de aanvang van een nieuw seizoen maakt iedereen plannen, heeft iedereen bepaalde verwachtingen. Wat waren jou verwachtingen?

“Een jaar rijden zonder al te veel tegenslagen, zonder brokken te maken. Dat was de ambitie. Dit is natuurlijk niet te voorspellen maar de ingesteldheid om het materiaal extra te soigneren was er alvast. In 2016 hadden we niet het geluk aan onze kant om regelmatig te kunnen rijden. Vanaf Ieper zat het seizoen erop waarna we de BMW E21 compleet heropgebouwd hebben.”

BRC
VAS

Je noemt de titel niet…

“De titel was initieel geen doelstelling. Tijdens de eerste wedstrijden van het seizoen vochten we een heerlijke strijd uit met Bram Fonteyne en Danny Vancoillie, die ook in het team van Karel Bril zit. Meerder keren heb ik hem zelfs gevraagd om het kampioenschap verder af te werken. Maar zijn doelstelling lag bij de Condroz. De strijd met Bram begon pas écht spannend te worden na Kasterlee waar ik in de fout ging door op een vat in een chicane te rijden, stom van mij maar…. maar dit versterkte alleen maar de motivatie. De Hemicuda in Koekelare konden we niet rijden door het feestweekend in Euroshop, vanaf dan waren we op achtervolgen aangewezen.”

In elk seizoen heb je wel wedstrijden met zeer mooie herinneringen en wedstrijden die je snel wil vergeten. Welke zijn dit in 2017 voor jou?

“Er zijn verschillende wedstrijden waar ik met plezier aan terug denk. Maar de mooiste was toch wel de Rally van Ieper waar we met de M3 de 3de plaats behaalden. We reden een strakke en supersterke wedstrijd bij de FIA’s, zonder risico’s, met een fantastische wagen. Daarnaast zijn er twee wedstrijden die ik snel wil vergeten. De Rally van Kasterlee waar die ton over de weg liep en zeker ook de Rally van Zuid-Limburg. De afstelling van de E21 was absoluut niet aangepast aan de vettige condities. De “freinages” waren om te janken en tractie was er al helemaal niet.”

Je hebt dit seizoen heel wat wedstrijden afgewerkt. Wedstrijden die de nodige voorbereidingen vragen. Kan je dit blijven combineren met je job?

“Moeilijk. Dit jaar hebben we tien wedstrijden gereden. 8x stonden we aan de start van een VAS wedstrijd en 2x reden we nationaal. En dat is inderdaad te veel. Je mag rekenen dat je telkens 2 of 3 dagen van de zaak bent. Ik kan je verzekeren dat de maandag erna een drukke dag is. Bij de nationale wedstrijden ben je nog langer en verder van huis dan bij de VAS wedstrijden. Dat is ook de reden waarom we geen campagne rijden in  het Belgisch kampioenschap. Misschien dat we ooit wel eens in de Condroz starten. Iedereen is immers vol lof over deze wedstrijd.”

Iedereen droomt wel eens… met welke auto zou jij aan de start willen komen?

“Wat ik graag eens zou doen. Met een super dikke Porsche rijden op een circuit. Maar dat is natuurlijk iets ander dan rally. In de rally misschien ooit eens met een Escort. Ergens waar men mij niet kent. Ik ben immers een ‘strakke’ rijder die de juiste lijnen opzoekt. Met een Escort ligt dit wel anders. Wees er maar zeker van dat ik geen toptijden zou rijden, maar er fun aan beleven des te meer.”

Terug naar de realiteit. Zijn er al plannen voor 2018?

“Volgend seizoen rijden we zeker geen kampioenschap. Er zijn plannen om de Antibes, Ieper en de Rallye du Valais te rijden. Vorig jaar hebben we gesnoven van de Rallye du Var wat een geweldige ervaring was. Ik kan iedereen aanraden dat minstens éénmaal te doen. Wij gaan die lijn doortrekken, super genieten van een week vakantie waar er toevallig een rally is…”

Veelal komt de piloot, soms de co-piloot, aan het woord bij de autosport. Danny Kerckhof weet echter als de beste dat autosport een teamsport is.

“Autosport in het algemeen is een teamsport, op allerlei vlakken. Vandaar mijn dank aan mijn vaste en trouwe co-piloot Kristof Dejonghe. Een super kerel met het juiste autosport-hart. Hij kent mijn sterktes, maar véél belangrijker, hij weet mijn zwaktes.”

“Ook Jurgen Vanderhaeghe is een vaste schakel in de ketting. Met volle overgave de wagen klaarstomen en niets aan het toeval overlaten is zijn kenmerk. Hij ligt er ‘s nachts wakker van. Het team van Karel Bril is dan ook vol lof over hoe de wagen telkens weer aan de start komt, nog zo plezant om voor een “propere” wagen service te doen. Dit doen ze dan ook met verve.”

“En het is een cliché, maar autosport is nu eenmaal een dure sport. Vandaar dat sponsoring belangrijk is. Daarom mijn grote dank aan Euroshop, Euroshop meubelen, Stevens Meubel, Stock Straver, D-ko interieur, Bisto D, ijsstadion Finlandia, Revor bedding en Ems elektriciteit.”

 

RT2
RallyTime animated
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X