De Rallye du Condroz doet zijn naam als de finale van het Belgisch rallykampioenschap dit jaar alle eer aan. Zo is het deelnemersveld traditioneel weer van een zeer hoog niveau. Bijkomend zijn de titels in het kampioenschap dit jaar nog niet verdeeld. De leiders in de tussenstand kunnen niet op hun lauweren rusten. Zo zal Robin Maes bij de historics rekening moeten houden met de ‘Stesha’ Opel Ascona 400. Wij hadden een gesprek met de man achter het stuur van deze mooie wagen, Stefaan Prinzie.
“We gaan het nog niet opgeven,” weet Stefaan te vertellen. “Natuurlijk beseffen we dat de kans op de titel klein geworden is na het uitvallen in de East Belgian Rally. Voor de East Belgian Rally hadden we vijftien punten voorsprong op Robin Maes. Nu liggen we vijf punten achter op hem. Hadden we onze plaats in de EBR kunnen vasthouden, dan lagen we negen punten voor en werd het moeilijk om ons nog bij te benen. Nu moeten we twee plaatsen voor Robin eindigen. Dat wordt moeilijk maar zoals het cliché zegt, elke wedstrijd moet eerst gereden worden. Er kan nog van alles gebeuren.”
“Het is een mechanische sport en mechanische pech hoort er dan ook bij. Zo moesten we in de Rallye de Wallonie herstarten. En in Ieper en Sankt-Vith moesten we de handdoek gooien met motorproblemen. Ook Robin heeft met een sortie en eenmaal ‘buiten tijd’ dit jaar twee nulresultaten. Zo zie je maar… het zit soms in een klein hoekje.”
“Om optimaal aan de start te komen, hebben we het beroepsmatig te druk. Het slorpt al onze tijd op en dat is onze grootste handicap. We hebben bij wijze van spreken zelfs amper de tijd om aan rally te denken. Eigenlijk is het zo dat we sedert Ieper uitgeput aan de start komen. Dat maakt dat we ons niet optimaal kunnen voorbereiden. Om budget de sparen is de wagen ook niet 100% op en top geprepareerd. De motor heeft na de EBR alweer een revisie gekregen. Alles samen een context die niet ideaal is om de strijd aan te gaan.”
“Neem daarbij dat het dit jaar een snelle Condroz wordt. Het zal moeilijk worden om Robin te bedreigen. Onze wagen heeft ook maar zijn capaciteiten. Deze is van een vorig decennia ten opzichte van de M3. De M3 heeft een pak meer power dan onze 400 en een excellente wegligging. Enkel uit een extreem vuil en vettig parkoers, gepaard gaande met de nodige stuurmanskunst, kunnen we voordeel halen. Niettemin gaan we ons niet laten doen. Zoals reeds eerder gezegd, er kan nog van alles gebeuren,” besluit Stefaan Prinzie.