Ook in Boezinge gingen we van start met de Ypres Classic Historic Rally. We kregen van de organisatie het mooie nummer 301 na onze zege van vorig jaar en mochten zo de vrijdagavond het parcours openen voor het nationale Historic gedeelte.

Met de nieuwe kp Zonnebeke als openingsproef hadden we direct een niet te onderschatten opdracht. We begonnen met een goed tempo om eens te zien wat we waard waren, we klokten een 3de tijd. Op Langemark gingen we een tandje bijsteken maar een late freinage zorgde ervoor dat de voorste banden 2 platte vlakken hadden wat zorgde voor veel trillingen en geen goed gevoel in de wagen. Langemark was echt niet goed en we verloren 18 sec.  We konden verder nog een 4de en 3de tijd draaien op Zonnebeke en Langemark maar tevreden waren we niet echt. De wagen stond iets te laag zodat we in de diepe coupures op de carterplaat naar buiten schoven. We sloten de vrijdagavond af op een 5de plaats algemeen en zetten de wagen wat hoger voor het zaterdag gedeelte.

Om terug bij te benen met de kopgroep probeerden we te starten met een goed tempo. Op kp Kemmelberg was het vertrouwen terug en klokten we een 3de tijd op 1,1seconden van Didier. Kp Mesen en Zillebeke verliepen goed en konden zonder warme momentjes tweemaal de scratch draaien. We stonden toen op een 4de plaats algemeen bij het ingaan van de service.

BRC
KAMV

Hierna volgde een ronde met proeven die we maar 1 maal zouden rijden. Het was dus alles of niets op deze kp’s. We starten op Reninge met de scratch waarna we naar Watou gingen. Dit parcours kennen we heel goed en reden aan een strak tempo, het gevoel was prima maar een gladde remzone deed ons even rechtdoor schuiven waardoor we toch een 16 tal seconden verloren. Niets aan te doen op naar de volgende; Westouter-Boeschepe. In het verleden bleek deze kp ons goed te liggen en ook nu gingen we het tempo hoog houden. Opnieuw de scratch met een tijd die 9,10 seconden sneller was dan onze eerste achtervolger.  We stonden op een derde plaats algemeen.

De lichte regen op de verbinding naar kp Kemmelberg deed ons hart ietwat sneller slaan maar de grote druppels bleven weg zodat we de proef in droog weer konden afwerken, dit leidde tot een 2de tijd. Met nog 2 kp’s te gaan was het podium in zicht maar op Kp Mesen brak de riem van de alternator en waterpomp waardoor we de wagen aan de kant moesten zetten om verdere schade te voorkomen.

Een heel spijtig voorval gezien onze sterkte wedstrijd op zaterdag maar dit hoort ook bij de sport. Het was een rally met een heel hoog tempo en een zeer leuke strijd met Vanwijnsberghe, Maes en Monnens. Proficiat aan deze drie teams die het podium zeker ook verdiend hebben.

Nu concentreer ik me verder op de verhuis van mijn zaak die eraan komt van Reningelst naar Poperinge. Wat we verder nog afwerken dit jaar blijft voorlopig een vraagteken.

Bedankt aan het serviceteam voor het goede werk, m’n copiloot voor de nota’s, alle supporters en fotografen, alle medewerkers en vrijwilligers van de organisatie en al onze sponsors: MLV Wheels & Tyres, Bjorn Syx Classics, Moduvan, Feys-Pattyn, ACT-RS en Pïttellioen Carrosserie.

RallyTime animated
KAMV
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
X