Afgelopen weekend stond CELOPI Racing voor het eerst aan de start van ’s lands grootste en bekendste rally: de Ypres Rally. Aankomen, genieten en zoveel mogelijk ervaring opdoen waren vooraf de belangrijkste doelstellingen. Met de Citroën Saxo van Philcars slaagden Christophe Panis en Jeroen D’hulster in hun opzet.

Na de verkenningen bleek de opdracht nochtans niet simpel. “Een beperkt aantal passages, veel lange proeven, heel veel snijden, grind in de bochten,… Het beloofde een hele uitdaging te worden,” vertelt Christophe. “Donderdagavond reden we de shakedown om even in het ritme te komen, maar met slechts twee runs lukte dat niet zo goed. Vrijdag besloten we om rustig van de start te gaan op de verraderlijke proef van Zonnebeke om daarna het ritme stelselmatig op te drijven. Dat lukte goed in Wijtschate, maar in Hollebeke liep het plots verkeerd. Halfweg de proef ging de gaskabel stuk. Met de schoenveters van Jeroen knutselden we een noodoplossing in elkaar, waarna we door het gas te bedienen via het raam traag de rest van de proef konden afwerken. Met meer dan twintig minuten verlies raakten we aan de finish en vervolgens in het servicepark.”

Na een korte tweede ronde met annulaties van Dikkebus en Hollebeke werd de eerste dag helemaal achterin het klassement afgesloten. Op basis van de gereden chrono’s mocht de Saxo zaterdagmiddag toch iets vroeger van start gaan. “Helaas kregen we al snel opnieuw problemen. Na een goeie doortocht in Mesen, één van onze lievelingsproeven, had ik plots een vreemd gevoel in het rempedaal. In Zillebeke deed ik het daarom rustiger aan. Net toen het wat beter ging trapte ik het pedaal, vlak voor een T-situatie in het bos, helemaal tot tegen de grond! Ik probeerde nog op de motor te remmen, terwijl Jeroen in een reflex aan de handrem trok. Net op tijd kwamen we tot stilstand. Een afgebroken bout van een remklauw bleek de boosdoener.”

BRC
VAS

Met vernieuwde moed werd de tweede ronde aangevat, maar aan de pech bleek geen einde te komen. “In Reninge verliep het schakelen moeilijk. Ik hield enkel tweede en vierde versnelling over. Wellicht had een klap op de carterplaat de bediening beschadigd. Op die manier moesten we ook de lange proeven van Watou en Westouter-Boeschepe afwerken. Daarna konden we nog enkele goeie proeven rijden, met chrono’s voor enkele R2’s. In de slotproeven in het donker reden we op safe om zeker de finish te halen. Opgelucht kwamen we na een calvarietocht in Ieper aan. Het deed enorm deugd om over het finishpodium te kunnen rijden.”

Ondanks vijf geannuleerde KP’s en vijf met problemen mag de balans na het weekend positief genoemd worden. Het team haalde zonder enige fout de finish in een editie die door velen als de moeilijkste in jaren werd bestempeld. Een 85ste plek op meer dan 120 starters was het eindresultaat, al kon zonder pech zeker de top-60 worden gehaald. “We hebben een pak ervaring opgedaan en enorm genoten van de unieke sfeer die rond deze rally hangt. Een droom is werkelijkheid geworden, waarbij we zeker onze supporters, het voltallige Philcars-team en onze sponsors Algemene Aannemingen Meese-Swaelens, Verzekeringen Goossens & Lannoo, D&D Thuisverpleging Ieper, Perso’Seat, Depa Ramen, CRN Tech, Deltronics – ATM Chiptuning Ieper moeten bedanken. Hopelijk kunnen we ons later dit seizoen nog eens tonen.“

KAMV
BRC
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
X