Traditioneel organiseert Scuderia Vervica, twee weken voor de Ypres Rally, de Woodstoxx-Motul Rally van Wervik. Deze wedstrijd wordt dan ook bij heel wat grote teams op het programma gezet ter voorbereiding van de Ypres Rally. En ook dit jaar is daar geen uitzondering op met liefst 10 R5-wagens aan de start. Voeg daarbij nog een Proton Satria Nero, een Porsche 997 GT3, 11 snelle EVO’s… en je kan slechts een conclusie trekken. Het deelnemersveld is ook dit jaar weer een topper.
Net zoals de vorige jaren start Davy Vanneste zijn seizoen in Wervik. Het gebrek aan wedstrijdritme lijkt voor hem geen handicap te zijn. In 2015 stond hij op het hoogste schavotje en ook vorig jaar was hij op weg naar winst tot hij op de laatste KP van de weg schoof. We kunnen dus gerust stellen dat de man met nummer 1 op de deuren van de Ford Fiesta R5 ook dit jaar als topfavoriet start.
Ook met stip genoteerd, met 2 overwinningen en 1 podiumplaats in haar laatste 3 deelnames, Melissa Debackere. Net zoals voor Davy Vanneste heeft de wedstrijd rond de tabaksstad weinig geheimen voor de Wervikse pilote. Neem daarbij nog haar eindoverwinning in de vorige wedstrijd, de ORC Rally, en je kan stellen dat ze met vertrouwen aan de start zal verschijnen. Tijdens de loting vorig weekend kreeg de Skoda Fabia R5 nummer 3 toegewezen.
Als derde favoriet, de man die in staat is om met zijn EVO alle R5’s het nakijken te geven, Andy Lefevere. Zijn palmares in Wervik is momenteel aan de magere kant, maar dat zou dit weekend wel eens kunnen veranderen. Zo won hij vorig jaar elke wedstrijd waar hij de wagen aan de finish bracht. De EVO X werd ondertussen uitgerust met een sequentiële versnellingsbak. Vermoedelijk kan enkel mechanische pech Andy van het podium en misschien wel de algemene overwinning houden.
Naast deze drie topfavorieten zijn er nog een hele resem podiumkandidaten. Denken we hierbij aan de Huyndai I20 R5’s van Guillaume Dilley en Chewon Lim. Ook Pieter-Jan Maeyaert zal zich willen tonen met zijn Ford Fiesta R5. Cronin (Ford Fiesta R5), Laffey (Ford Fiesta R5), Parmentier (Ford Fiesta R5), Cracco (Ford Fiesta R5) en Boxoen (Skoda Fabia R5) starten allen met een R5 wagen en zijn zodoende vooraf zeker niet kansloos te noemen. Al dichten we hen eerder een top 10 plaats toe.
Een top 10 plaats is zeker en vast ook weggelegd voor enkele van de andere 10 snelle EVO’s. Filip Pyck, Jim van den Heuvel, Dennis Degroote… om enkele namen te noemen. Men zal zeker en vast ook rekening moeten houden met de FIRC rijders waaronder Johnnie Ellis en Anthony O’Brien.
Fredericq Delplace, debuterend met de pas aangekochte Porsche 997 GT3, zal hard moeten trappen om in de top 10 te eindigen. Met 10 R5 wagens en 11 snelle EVO’s zijn er reeds 21 kandidaten voor 10 plaatsen zonder dat we gepraat hebben over de historic deelnemers.
En bij deze historics zitten ook enkele kleppers die in staat zijn om zeer hoog te eindigen. Het zou zelfs niet verwonderlijk zijn moest Paul Lietaer, aan de start met de Subaru Legacy, straks ook op het podium staan. In de BK wedstrijd in Tielt eindigde hij in de algemene klassering maar net naast het podium. Daarnaast is het ook uitkijken naar de snelle M3’s van o.a. Didier Vanwijnsberghe, Christophe Merlevede en Alain Vermeulen, de Ascona 400 van Stefaan Prinzie of de Porsche 911 van Patrick Mylleville.
Bij de voortrekkers is het uitkijken naar de prestatie van Steven Dolfen in de Renault Clio R3 Max uit de stallen van PhilCars. Hij zal ongetwijfeld concurrentie krijgen van de Peugeot 208 R2 rijders Joachim Wagemans, Sébastien Bedoret, Gert-Jan Kobus, Pierre Vauterin, Freek Vanbeveren en Meirion Evans.
Ook de leiders van de diverse klasse in het VAS kampioenschap tekenen present. Van de leider in divisie 1-2, Stefaan T’Joens tot en met de leider in klasse 1A, Guy Dierckx.
Verder wordt het spektakel verzorgd door heel wat achtertrekkers. Een blik op het deelnemersveld leert ons dat ze met een 60-tal aan de start verschijnen. Ongetwijfeld levert dit mooie passages op. We denken hierbij bv aan piloten als Kenneth Geldhof, Didier Spillebeen, Michael Casseyas…
Parcours/Servicepark
Wat het parcours betreft houdt de organisatie vast aan vier lussen van drie proeven. Zowel KP Geluwe als KP Kruiseke worden in tegenovergestelde richting verreden waardoor de deelnemers een grondig gewijzigd parcours voor de kiezen krijgen. Showpoef KP Wervik, vorig jaar pas vernieuwd, blijft dit jaar zo goed als ongewijzigd.
De verhuis van het servicepark, van de industriezone naar het centrum van Wervik, werd vorig jaar goed ontvangen. Het servicepark zal dan ook dit jaar in het centrum gelegen zijn.
Tijdschema / Verslaggeving
Vrijdag 09 juni 2017
10:00-22:00 Verkenningen
17:30- 22:00 Technische controle in het Rallycentrum, Broederschool Wervik
Zaterdag 10 juni 2017
08:30 Start eerste deelnemer op het podium
18:55 Aankomst eerste deelnemer op het podium.
Ronde 1 | Ronde 2 | Ronde 3 | Ronde 4 | |
KP Geluwe | 8u50 | 11u43 | 14u36 | 17u29 |
KP Kruiseke | 9u10 | 12u03 | 14u56 | 17u49 |
KP Wervik | 9u40 | 12u33 | 15u26 | 18u19 |
Je kan de rally volgen via RPR Renties Rally Radio op 89.0 FM.
Tickets
Algemene inkom: 15 Euro – wanneer je het ticket vooraf besteld, krijg je het programma gratis.
Programma: 5 Euro (incl. volledige overzichtskaart in kleur) – gratis indien je je ticket op voorhand besteld.
Bestellen kan je via deze link: http://scuderiavervica.be/toeschouwers/tickets.html
Parking
Voor het bezoek aan het Rallycentrum in de Broederschool zijn volgende parkings voorzien in de directe omgeving:
Parking St. Pol op 200m in de Duivenstraat (120 plaatsen)
Parking Oosthove op 400 m in de Speiestraat (100 plaatsen)
Parking Sint-Medarduskerk op 100 m ( 50 plaatsen)
Kaart
Op deze google maps kaart vind je waar het rallycentrum gelegen is. Verder zijn ook de parkings en service zones aangeduid.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zWSHojbi3gnU.ki8RMAPxwir0
Meer informatie vind je op de website van AutoClub Scuderia Vervica