Op 10 mei werden de inschrijvingen voor de Sezoensrally afgesloten. In totaal schreven 148 teams zich in om deel te nemen aan de 41ste internationale Sezoensrally, het criterium of de Sezoens Regularity. Met nieuwe proeven en minder onverhard deed Racing Team Moustache de voorbije jaren heel wat inspanningen om de rally aantrekkelijker te maken. Inspanningen die duidelijk gewaardeerd worden bij deelnemers in het criterium met 36 inschrijvingen en de regularity wedstrijden met 54 inschrijvingen. Daartegenover staan ‘slechts’ 58 inschrijvingen in de 41ste Sezoensrally. Het is dan ook meer dan waarschijnlijk dat de drukke kalender van het Belgisch kampioenschap, in combinatie met de relatief verre verplaatsing voor sommige teams, hier voor iets tussen zit.
Ondanks dat er slechts 58 deelnemers inschreven, krijgen we wel een mooi deelnemersveld aan de start. Kris Princen (Fabia R5) wil uiteraard winnen om zijn titelkansen gaaf te houden maar hij zal het niet cadeau krijgen. Ook Vincent Verschueren (Fabia R5) en Benoît Allart (Fabia R5) zakken immers af naar Bocholt. Polle Geusens (Fiesta R5), Bert Cornelis (DS3 R5) en Stephen Wright (Fiesta R5) zijn de andere R5 rijders die in aanmerking komen voor een podiumplaats. Polle Geusens rijdt zijn thuiswedstrijd voor het eerst in een R5, Bert Cornelis bewees eerder al snel te zijn met de DS3 R5 en Stephen Wright stond de laatste 2 jaren op het podium. Achiel Boxoen (Fabia R5) die een geslaagd debuut maakte met de R5 in de Rally Leptines brengt het aantal R5’s op zeven.
Indien Jonas Langenakens (EVO X) gespaard blijft van pech mag je hem ook vooraan verwachten. Andere EVO X rijders zijn Jimmy D’Hondt, Steve Vanbellingen en Martin Van Iersel. Ze zullen in hun strijd om een top tien plaats rekening moeten houden met onder andere de Subaru Impreza van Nico Degroot.
In de RGT categorie staan er 5 deelnemers aan de start. Het is vooral uitkijken hoe Johan Dekens het er vanaf brengt in zijn nagelnieuwe Porsche 997 GT3. Robby Moers brengt zijn Porsche 996 GT3 aan de start net zoals Darrel Taylor. Taylor zet vanaf de Sezoens zijn leerproces in de ex-Dekens 996 GT3 verder met als vaste co Geert Grooten. Diter Toprek en Dirk Ceyssens brengen met hun Nissan 350Z het totaal op 5 wagens.
In de BMW M-Cup kan Franky Boulat een zeer goede zaak doen. Hij moet dan wel Patrick Diels in de 132i en Bert Truyens in de ex-Diels BMW afhouden. Daarnaast staan ook Wim Muilwijk, Tom Ceuppens en Jan Vandenberghe aan de start.
Meer spektakel van ‘achtertrekkers’ bij de historics. Gunther Monnens in zijn Ford Escort. Robert Droogmans in de Opel Manta 400. Een wagen waarmee ook Stefaan Prinzie van de partij is. Of gaat een ‘youngster’ met de overwinning lopen. De BMW E30 M3’s van Robin Maes en Tom Van Rompuy krijgen het gezelschap van Guino Kenis die zijn Mini thuislaat. Zijn passages van de BMW E30 M3, op de Family Champions Day en de Titanic Sprint, waren alvast veelbelovend. Het zijn slechts enkele namen…
Guillaume de Mevius (Peugeot 208 R2) start opnieuw als favoriet bij de juniors. Hij mag zich vooral aan weerwerk verwachten van Jelle Vermeiren (Ford Fiesta R2). Ook Stijn Pacolet staat voor zijn ‘thuisrally’ ingeschreven met een Ford Fiesta R2. Daarnaast is het uitkijken naar de tijden van Joachim Wagemans die van de partij is met de Peugeot 208 R2.
In het criterium zijn alle toppers aanwezig. Uit de top 10 in de tussenstand staat enkel Wim De Reu niet aan de start in Bocholt. Stefaan T’Joens (Renault Megane) zal dus niet enkel Stefan Van Craenenbroeck (Nissan 350Z) moeten afhouden. Ook Philip Lommers en Johnny Louies zijn van de partij met hun snelle BMW’s. De BMW armada is weer goed vertegenwoordigd met 9 wagens waarbij het ook uitkijken is naar het wederoptreden van Davy Schuermans. En wie herinnert zich niet de passages van vorig jaar van Michel Smets. Dit jaar neemt hij, met zijn Opel Kadett en Han De Bock aan zijn zijde, deel aan het criterium. Verder zeker nog het vermelden waard is het debuut van Frederik Vrolix met zijn nieuw opgebouwde Toyota Yaris. Ook Roeland Thijs is er, na zijn sortie in de EBR Rally, opnieuw bij. GRT Motorsport is trouwens traditioneel sterk vertegenwoordigd in hun thuiswedstrijd en dat is nu niet anders met wagens in het nationale gedeelte, het criterium en de Sezoens Regularity.
De regularity zit trouwens duidelijk in de lift. De organisatoren hadden 50 startplaatsen voorzien. Een aantal dat reeds weken geleden bereikt werd. Er staan er zelfs enkele op de reservelijst, klaar om in te vallen wanneer een deelnemer niet zou kunnen starten.