In Hannuit stond Michel Smets met de Opel Manta aan de start van zijn eerste rally dit jaar, de Rallye de Hannut. Samen met co Katleen Ombelet behaalde hij met ruime voorsprong de overwinning bij de historics (PH/SR). Al verliep de wedstrijd niet zo probleemloos als de eindstand laat uitschijnen. Na de Rallye de Hannut staat de volgende ASAF wedstrijd op het programma. Ook in de Rallye des Ardennes start hij met de Opel Manta, dit maal met Han De Bock als co van dienst. Voor ons blikt Michel Smets nog een keer terug op Hannuit en kijkt hij ook vooruit naar volgend weekend.

“Met de Rallye de Hannut stond meteen mijn favoriete wedstrijd op het programma,” vertelt Michel. “De eerste 2 proeven verliepen echter moeilijk. Door het kabaal binnen in de auto hoorde ik niks door de intercom. Hierdoor moest co van dienst, Katleen Ombelet, dan ook gebarentaal gebruiken waardoor we toch heel wat tijd verloren. Dankzij Kristof Vermeulen, die me zijn gesloten helm uitleende, was het probleem met de intercom verholpen.”

RT2
KAMV

“En het mag gezegd worden. De Opel Manta begint nu helemaal op punt te staan. Daarnaast had ik ook splinternieuwe racing banden gekocht, wat een enorm verschil maakte en me veel vertrouwen gaf. Toen we de FF passeerden en onze tijden op het bord zagen, was ik eigenlijk verrast. De enige van alle historics die meekon was de Ford Sierra Cosworth gr. a van het Engels team. Nadat we een klein tandje bijstaken, reden we op sommige proeven dezelfde tijden.”

“Een beetje later kwam er een eind aan de strijd met de Cosworth. Hij maakte een sortie in een bekende gevaarlijke bocht. In die bocht heb ik tijdens de verkenningen zelfs Kurt Braeckevelt nog laten stoppen om hem te verwittigen.”

“Nadat de Cosworth eruit lag, zou je denken dat we gewonnen spel hadden. Maar niets was minder waar. We hebben tijdens de laatste 2 proeven op 3000 toeren minder moeten schakelen. Dit omwille van een kleine olielek. Willy Cools had ons de orders gegeven om zo uit te rijden. Daarna hebben ze me ook nog verklapt dat de gaskabel zo goed als door was. Maar eind goed al goed. Ik had echt niet verwacht dat we zo snel zouden zijn. Ik reed trouwens op ongeveer 90% maar wel zuiver, waarbij de auto dan nog meer als genoeg dwars gaat.”

“Volgend weekend staat dan de Rallye des Ardennes op het programma. Een rally die mij onbekend is. Het is op vraag van copiloot van dienst, Han De Bock, dat ik daar start. Naar verluidt zou het een zeer mooie rally zijn. Op filmpjes heb ik al gezien dat er een stuk onverhard inzit. Daar zal ik hem is goed opentrappen.”

“Wanneer ik de deelnemerslijst van de historics (PH en PH/SR) bekijk, had ik me misschien beter ingeschreven met de Opel Kadett en de Opel Manta wat gespaard. Met de Kadett had ik dan een leuke strijd, met gelijke wapens, kunnen aangaan met Jos Laudus en Nicky Vandepoel. Nu telkens ik aan de start kom, probeer ik mijn copiloot een beker te gunnen. Daar haal ik mijn voldoening uit. Voor mezelf is het belangrijkste dat er geen schade of grote kosten aan de wagen zijn. Zoals iedereen weet worden de prijzen pas aan de eindmeet uitgedeeld. En als amateur besef ik ook dat ik niet telkens optimaal aan de start zal komen. See you in Dinant,” besluit Michel Smets.

VAS
RT2
BRC
Michelin en Kronos Tyres zijn klaar voor het Kroon-Oil BRC 2024
BRC
Tom Boonen klaar voor volgend hoofdstuk in zijn rallycarrière.
VAS
Wout Coopman tankt zelfvertrouwen in Hemicuda Rally
BRC
East Belgian Rally - Spektakel en spanning verzekerd in de Oostkantons
BRC
63ste A&D Omloop van Vlaanderen - Veel outsiders willen favoriet Maxime Potty verrassen
BRC
Freddy Loix wint voor de tweede keer op rij de Aarova Rally
BRC
63ste A&D Omloop van Vlaanderen – Inschrijven aan voordeeltarief loopt ten einde
BRC
TAC Rally - Benoit Verlinde boekt een leerrijke overwinning
BRC
TAC Rally - PJ Maeyaert klopt Paul Lietaer in de sprint
BRC
Maxime Potty wint 48ste TAC RAlly
X