Iedereen is het er over eens. Een volledig seizoen strijden voor de titel in het Belgian Rally Championship is duur. Voor vele teams zelfs te duur. Negen rally’s is eigenlijk van het goede te veel vinden zelfs de officiële importeurs. In principe is de enige oplossing het aantal wedstrijden beperken. Aangezien dit nogal moeilijk ligt, probeert RACB Sport reeds enkele jaren om de kosten op een andere manier te drukken.
Zo tellen enkel de punten van de beste zeven resultaten van acht gekozen wedstrijden mee in de strijd om de kampioenschapstitel. Daarnaast werd vorig jaar beslist om de totale lengte van de wedstrijden in te korten. En ook dit jaar heeft RACB Sport samengezeten met de promotor van het BRC om de kosten te drukken.
Zo wordt dit jaar het gebruik van het aantal banden beperkt. Maximaal 16 banden in meerdaagse wedstrijden, 12 banden voor eendagswedstrijden. Deze regel geldt voor alle WR, S2000, RRC, R4, N4 en R5 wagens. Voor wagens met een VR2 homologatie gaan we nog een stap verder. De maxima daar zij n respectievelijk 8 en 12 banden.
Om te controleren of de regels worden nageleefd, gaat men een “tyrecard” gebruiken. De barcodes van gemonteerde banden en van de reservewielen moeten vooraf op de kaart genoteerd worden. Eenmaal genoteerd op de kaart worden de banden beschouwd als gebruikt. Een official kan ten alle tijden een controle uitvoeren. Daarom moet de kaart altijd bij de wagen blijven en moet de bemanning de ingevulde kaart altijd voor kunnen voorleggen.