BMW M3 2

 

Na enkele wedstrijden in het rechterzitje, bij onder andere Robin Maes, had Christophe Declerck de smaak helemaal te pakken. De bedoeling om zelf te rijden was er altijd al. Vorig seizoen werd er 2x een wagen gehuurd en werd er uitgekeken naar een eigen wagen. Het werd uiteindelijk een BMW M3 E30, niet toevallig na de East Belgian Rally. Christophe verzorgde er de nota’s voor Robin Maes in diens BMW M3 E30. Tijd om hem enkele vragen te stellen.

We zagen je enkele keren aan het werk als co van Robin Maes en daarnaast nam je vorig jaar ook 2x het stuur in handen. Nu ga je resoluut voor een eigen wagen?

BRC
RT1

In 2015 ben ik twee keer mee geweest met Robin. Dit met de Opel Kadett van Karel Bril (KB Racing) met een 3de plaats in Ieper en een overwinning in de Hemicuda Rally. Met deze resultaten gaat de microbe natuurlijk snel kriebelen. Het is altijd de bedoeling geweest om zelf te rijden. Ik ben met Robin mee geweest als co om bij te leren en uiteindelijk zelf het stuur te nemen.

In 2016 heb ik zelf twee wedstrijden gereden. Een eerste wedstrijd in Tielt bij de moderne met als co Jasper Vermeulen. In Tielt reden we met een BMW 130i van Charly (Schmid Racing). We hebben die wedstrijd uitgereden met een 49 plaats algemeen als ik het mij goed herinner.

Mijn 2de  wedstrijd was de ORC Canal Rally met de Opel Kadett van Karel Bril bij de historics. Ik voelde onmiddellijk dat de historics mij meer lagen. We finishten toen ook als 7de en dat smaakte natuurlijk ook naar meer…

Vanaf toen ben ik actief gaan zoeken naar een wagen. In het begin keek ik eerder naar een Kadett of Ascona. Maar met de regelgeving die dit jaar verandert in het BK was het niet evident om een competitieve wagen te vinden. Een wagen die ook volledig in orde was volgens zijn homologatie (2liter zucht…).

In 2016 ging ik, eerder bij toeval, nog eens mee met Robin in de East Belgian Rally waar we toen ook met de overwinning ging lopen. Het was voor de eerste keer dat ik van de BMW E30 kon proeven. Dit was natuurlijk nog een klasse beter, sneller, leuker…

Je kiest zelf ook een BMW M3 E30. Is de wagen identiek aan die van Robin of zijn er mechanische verschillen? Krijgen we de wagen ook te zien in een “Camel” livery of ga je ook voor iets origineels?

Het is identiek dezelfde wagen als die van Robin op mechanisch vlak. Beiden komen we aan de start met een gehomologeerde 2.3l en de settings volgens het FIA paspoort. Wat de livery betreft wordt het zeker geen Camel livery. Ik ben nog aan het twijfel op dit vlak. Ofwel gaan we ook voor een livery met historisch palmares (Marlboro Sony, Bastus Motul…) wat voor het publiek wel leuk is ofwel laat ik iets op maat maken in de kleuren van mijn bedrijf… We gaan nog zien.

M Car Tech staat in voor het onderhoud en de service. Kan je iets kwijt over dit team? Huur je de wagen bij hen of heb je hem zelf aangekocht?

De wagen werd door mij aangekocht maar wel met de professionele begeleiding van M Car Tech. Zelf ken ik er te weinig van om een goede, correcte wagen aan te kopen.

Blijkbaar zijn tal van zaken belangrijk bij het bepalen van de waarde van de wagen. Naast de staat van de wagen zijn er blijkbaar ook zaken als de kooi en kas van de wagen van belang. Hier gaat het over een originele BMW motorsport kas met een matter kooi en volgens Jean-Yves is dat belangrijk naar de waarde van de wagen toe.

Daarnaast heb ik ook mogen samenwerken met M Car Tech tijdens de EBR en door de info die ik reeds kreeg van Robin, trouwens ook een goeie vriend van mij in het dagelijks leven, merkte ik dat het team een geoliede machine is. Een machine die oog heeft voor details en niets aan het toeval overlaat. Dit samen met de grote kennis en ervaring die ze ondertussen hebben met dit type wagen maakte het voor mij een makkelijke keuze om voor M Car Tech te kiezen.

Welk programma heb je vooropgesteld om te rijden? Rijd je het volledige BRC? Of zien we jou ook in enkele VAS wedstrijden?

Als de wagen tijdig klaar is, start ik graag in de Rally van Haspengouw. Het volledige BRC zal ik zeker niet rijden dit jaar. Ieper zou ik graag rijden en als ik al voldoende ervaring heb tegen dan, dan misschien ook de Condrozrally. Er zal misschien wel nog wat bijkomen van het BRC. De TAC Rally en/of Rallye de Wallonie. Maar zekerheid hierover is er nog helemaal niet.

In het VAS kampioenschap staat de ORC Canal Rally en de thuiswedstrijd 6Uren van Kortrijk op het programma.

Tot slot, welke doelstellingen heb je dit seizoen voor ogen? Rijden om te amuseren of wil je toch voor winst gaan?

Doestelling 1 is dit jaar leren, bijleren en nogmaals leren met zeker even belangrijk amusement. Winnen reken ik zeker niet op maar een mooi ereplaats zou welgekomen zijn. Nog leuker zou het zijn om op een sportieve manier Robin eens te kloppen.

 

KAMV
VAS
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X