Het debuutjaar van Frederik Benouwt met de Peugeot 309 GTI was korter dan verwacht. In de ORC Canal Rally en de TBR Rallysprint liep alles nog naar wens. Een sortie in de Rally van Staden betekende echter een vroegtijdig einde van het seizoen. De Peugeot was dusdanig toegetakeld dat verder rijden niet meer kon. Frederik bleef echter niet bij de pakken zitten. Dezelfde dag nog begon men reeds aan de demontage van de wagen. Ondertussen is de Peugeot 309 GTI opnieuw klaar voor de strijd. Een gesprek met Frederik Benouwt.
“De sortie kwam er misschien wat vroeger dan verwacht,” begint Frederik zijn verhaal. “Maar omdat ik me er mentaal al wat op voorbereid had, was de teleurstelling minder groot. Toen ik begon met rally rijden, was ik me er enigszins van bewust dat dit moment er ooit ging komen. Het moment dat we de wagen niet heelhuids terug mee naar huis zouden kunnen nemen. Ik ga er immers altijd vol voor. Het ligt niet in mijn aard om voor de laatste plaats te rijden.”
Na de sortie ben je niet bij de pakken blijven zitten.
“Eenmaal thuis ben ik meteen begonnen met het demonteren van de wagen om de schade te kunnen inschatten. Gelukkig had ik nog een donor Peugeot 309 staan, waarvan ik de meeste carrosserieonderdelen kon gebruiken. De nodige onderdelen werden overgezet of vernieuwd. De carrosserie werd terug strak gezet en volledig herspoten. Op mechanisch vlak zijn er nog zaken die ik zou willen veranderen. Maar door onze sortie in Staden zal dit nog even moeten wachten. Qua mechaniek is alles hetzelfde gebleven als vorig jaar.”
De wagen kreeg een nieuwe laklaag. Werd de livery van de wagen ook gewijzigd?
“De livery werd volledig opgefrist. Deze is ontworpen door een kennis van mij die de Peugeot 309 helemaal niet mooi vond in de donkerblauwe kleuren. Toen ik hem vertelde dat ik overwoog om de wagen volledig opnieuw te lakken, heeft hij zich meteen op een nieuw ontwerp gestort. Het was de bedoeling om de Peugeot sport kleuren erin te verwerken en hem een meer officiële look te geven. Maar een exacte kopie van zoals ze vroeger reden, wou ik niet doen. Het moest wel iets worden dat meer bij het historic gebeuren past. Orca beletterig stond in voor het plaatsen van de livery en het resultaat mag zeker gezien worden, al zeg ik het zelf.”
Ligt het programma voor het komende seizoen al vast? Rijd je een kampioenschap?
“Voor dit jaar ligt er momenteel nog geen programma vast. Ik denk dat het wat à la carte zal worden. Indien het budget het toelaat, zou ik graag een gooi doen naar de klassetitel in het VAS historic kampioenschap. Bij een programma à la carte zou ik graag starten in de Short Rally van de Monteberg, ORC Canal Rally, TBR Rallysprint, Rally van Staden, Omloop van Vlaanderen en de Hemicuda Rally. Het is nog niet duidelijk of we dit allemaal kunnen verwezenlijken, maar dit zou ik een ideaal programma vinden voor 2017. De ORC Canal Rally zou ik terug willen rijden omdat ik hier vorig jaar mijn debuut maakte. Deze rally is mij zeer goed bevallen. Dit geldt ook voor de TBR Rallysprint waar ik mijn eerste klassewinst behaalde en de 3de plaats in de divisie. De Omloop zou ik zeer graag rijden dit jaar omdat dit nu mijn thuisrally is, maar het is natuurlijk een duurdere rally. In Staden zou ik ook graag terug aan de start staan, om de sortie van vorig jaar goed te maken. Maar alles zal natuurlijk afhangen van het budget en de betrouwbaarheid van de wagen.”
“Vorig jaar heb ik met Davy Bouton de ORC en Staden gereden en met Emely Dekimpe de TBR Rallysprint. Ik hoop dat er nog een vervolg komt aan deze samenwerking, maar dat zal natuurlijk ook wat afhangen van wat hun budget toelaat. Ook zou ik zeer graag eens rijden met een meer ervaren co-piloot, want ik ben er me van bewust dat zo iemand mij nog heel veel kan bijbrengen op het vlak van nota’s en snelheid. Dus bij deze, als er iemand interesse heeft om deze uitdaging aan te gaan, dan mag hij mij gerust contacteren.”
“Graag zou ik langs deze weg ook nog enkele sponsors willen bedanken voor hun steun: Restaurant T’Zonneke, Elektriciteitswerken Jurgen Vanderhulst , Autosportcenter Alltec Seys, Bouwwerken Rudy Dekimpe en Kapsalon Onesta.”