Keyen Motorsport. Hans Keyen achter het stuur van de Peugeot 205. Neef Patrick Keyen in het rechterzitje. In 2017 komt daar verandering in. Patrick zal voor het eerst zelf het stuur in handen nemen en Hans neemt dan de nota’s voor zijn rekening. En er is nog meer nieuws. Het team heeft zich een tweede wagen aangeschaft.
“Enkele maanden geleden hebben we een BMW 130i gekocht bij Schmid Racing,” begint Hans Keyen zijn verhaal. “Achteraf gezien was er nog wel wat werk aan die wagen. Maar ondertussen komt alles in orde. Patrick, tot nu toe altijd mijn co, zal deze wagen besturen. Ik zal dan de nota’s lezen.”
Wil dit zeggen dat we de Peugeot 205, een wagen waar jullie wel wat werk in gestopt hebben, niet meer aan het werk zien?
“Toch wel. Ik blijf rijden met de Peugeot met Patrick als co. We zullen in 2017 afwisselend rijden met de BMW en de Peugeot. De Peugeot wordt momenteel gereviseerd. Ook de motor krijgt een update. We halen met de Peugeot soepel 240 PK. Maar na elke wedstrijd moesten we hem uit elkaar halen. Dat probleempje gaan we nu oplossen.”
Weten jullie al welke wedstrijden jullie gaan rijden?
“Op 11 en 12 februari nemen we alvast deel aan de testdagen van Paul Allerts. Daarnaast is het de bedoeling om te starten in de Rallye de Hannut, een wedstrijd die ik al langer wil rijden. Verder ook in de Rallye Sprint Mémorial Fanny, Rallye Sprint d’Achêne en de Short Rally van Kasterlee. Er gaan nog wat andere rally’s bijkomen, maar dat moeten we nog bespreken. Het zullen vooral ASAF wedstrijden worden. De mentaliteit is er heel anders dan in het VAS. Zo hebben we in het VAS dingen gezien die helemaal niet volgens het reglement zijn maar toch toegelaten worden. In de Rally van Zuid Limburg en de Short Rally van Kasterlee waren de ervaringen wel goed.”
En wat zijn de verwachten?
“Met de BMW zal het vooral leren zijn. De auto leren kennen en uitrijden. In eerste instantie staat het plezier maken en schuiven voorop. Maar met de Peugeot willen we dit jaar eindelijk is winnen in de klasse. Tot nu toe zijn we altijd op een paar seconden van de eerste plaats gestrand. Tijd om de sprong te maken,” besluit Hans Keyen.