Testen in de Rally van Zuid-Limburg. Er vol voor gaan in de 6 Uren van Kortrijk. Geld inzamelen voor het goede doel. Zo zag het seizoenseinde eruit voor Melissa Debackere. Een seizoen dat vooral in het teken stond van leren. Een leerproces met de dit seizoen aangeschafte Skoda Fabia R5. Ondertussen werden er ook knopen doorgehakt in verband met 2017. Melissa Debackere rijdt samen met Cindy Cokelaere het Belgian Rally Championship.
Halfweg november stond de Rally van Zuid-Limburg op het programma. Tijdens de verkenningen lag het parcours er nog droog bij. Enkele regenbuien tijdens de nacht en lichte regen op zondagmorgen zorgden echter voor gladde, verraderlijke KP’s. Paste dit in je plannen?
Net wat we nodig hadden. We zijn afgezakt naar Limburg om ons leerproces verder te zetten. Het resultaat was van ondergeschikt belang. Tot nu toe hadden we bijna geen KP’s afgelegd in de regen. De vettige wegen waren dus ideaal voor ons. Stap voor stap werden de afstellingen van de wagen verbeterd. Ik denk dat we de ideale regen setup gevonden hebben. Om echt snel te gaan in deze omstandigheden mis ik wel nog wat vertrouwen. Dat is iets wat moet groeien. Het vertrouwen zal er terug komen naargelang we meer kilometers in de regen afleggen.
In de Rally van Zuid-Limburg werd je genavigeerd door Lara Vanneste. Een verrassing voor velen.
Door het feit dat we dit jaar een beetje à la carte reden, was het niet makkelijk voor Cindy Cokelaere om zich telkens vrij te maken. Nu heb ik een aantal bevriende co piloten waar ik in zulke situaties steeds kan op terug vallen. Dit maal nam ik contact op met Lara en ze zag het dadelijk zitten. Het was plezant om na al die jaren nog eens met haar te rijden. We hebben ons geamuseerd. Maar voor alle duidelijkheid. Cindy Cokelaere blijft mijn vaste co-pilote.
Twee weken later sta je met Cindy aan de start van de 6 Uren van Kortrijk. Met welke ambitie starten jullie hier?
In Kortrijk zijn we er vol voor gegaan. We zijn er gestart om er een goede prestatie neer te zetten. De weersomstandigheden zaten echter niet mee. Doordat ik nog wat vertrouwen mis bij regenweer verloren we een beetje tijd op het gladde parcours op zondagmorgen. Naargelang het parcours opdroogde verbeterden onze tijden en reden we een paar zeer goede chrono’s. Uiteindelijk eindigen we op een mooie 4de plaats. Net naast het podium. Maar wel een resultaat waar ik tevreden mee ben rekening houdend met het deelnemersveld. Dit moest niet onderdoen voor een BRC wedstrijd.
In Kortrijk was ook Autosport Debackere sterk vertegenwoordigd.
Met zes auto’s waren we inderdaad goed vertegenwoordigd in Kortrijk. De laatste jaren ging er veel van mijn tijd naar de garage en Autosport Debackere gaat. Het bedrijf blijft ook in 2017 heel belangrijk. Zelf ga ik wel terug wat meer rally’s rijden. Dit is enkel mogelijk door de steun van mijn ouders. Ik heb het geluk dat ze me volledig steunen in wat ik doe. En natuurlijk is het ook zo dat mijn vader nog veel te jong is om op pensioen te gaan.
Na Kortrijk was het nog niet helemaal einde seizoen. Zo was je dit weekend aanwezig op Robecqthon, een evenement waar fans tegen betaling konden meerijden als co piloot.
Inderdaad. Robecqthon is een evenement in Frankrijk waar men tegen betaling kon meerijden met een rallywagen. Het ingezamelde geld gaat volledig naar Telethon. Bij Telethon wordt er op verschillende manieren geld ingezameld voor een vereniging die patiënten en ouders helpt in hun strijd tegen zeldzame genetische ziektes op allerlei vlakken. Omdat ik het een mooi initiatief vind en op deze manier met rally rijden mijn steentje kon bijdragen, heb ik deelgenomen aan dit evenement. Het was trouwens een leuk weerzien met de Franse fans. Het zou trouwens een goed idee zijn om iets soortgelijks in te richten bij ons in Vlaanderen. Het brengt onze sport in een positief daglicht.
Je haalde het daarstraks al aan. In 2017 ga je opnieuw meer rally’s rijden. Wat brengt 2017?
We hebben de voor- en nadelen afgewogen van een programma à la carte ten opzichte van een BRC campagne. Op professioneel vlak is een campagne in het Belgian Rally Championship makkelijker te combineren. Daarom starten we alvast in de Rally van Haspengouw en de Spa Rally met als bedoeling een volledige kampioenschap te rijden met de Skoda Fabia R5. En wie weet, misschien kunnen we wel iets moois neerzetten.