Het volledige podium in de 6 Uren van Kortrijk werd ingenomen door de winnaars van de vorige drie edities. Vincent Verschueren kon in de laatste ronde nog net een sterk opkomende Didier Duquesne afhouden en won zo voor de 2de keer de 6 Uren van Kortrijk. Claudie Tanghe maakte de top 3 vol. Bij de historics ging de zege zoals verwacht naar Paul Lietaer.

rv_6uk_2016-1779

Zaterdagavond werd de wedstrijd op gang gebracht met de showproef in Moeskroen. Het leverde heel wat spektakel op voor de ruim 2.000 aanwezige rallyfans. Thuisrijder Didier Duquesne klokte meteen de snelste tijd met zijn Ford Fiesta WRC en onderstreepte hiermee zijn favorietenrol. De tijdsverschillen bleven echter beperkt. Dat er op een showproef meer te verliezen valt dan te winnen, mocht Hans Weijs aan de levende lijve ondervinden. Een rondje teveel kostte de Nederlander 1 min 23 met een voorlopige 123ste plaats tot gevolg.

Lichte regen zorgde ervoor dat het parcours er zondagmorgen veraderlijk glad bij lag. Daardoor ging Didier Duquesne voorzichtig van start en kregen we een andere leider na de eerste ronde. Het was Pieter Tsjoen, genavigeerd door Tim Van Parijs, die de beste start nam. Na 4 scratches was hij dan ook de nieuwe leider. Andy Lefevere volgde met zijn EVO X op 13 seconden. Jasper van den Heuvel raakte met die andere snelle EVO X een muurtje en Davy Vanneste schoof met zijn Fiesta R5 de gracht in. Einde wedstrijd voor beide heren. Ook Thomas Vauterin belandde met zijn Fiesta R5 in het decor. Hij kon de wedstrijd wel verder zetten maar zag zo zijn kansen op een goede klassering verloren gaan.

KAMV
RT1

Bij de start van ronde 2 geen spoor meer van Andy Lefevere. Problemen met de versnellingsbak maakten dat de EVO X niet meer uit het servicepark kwam. Pieter Tsjoen wou duidelijk zijn voorsprong verder uitbouwen maar was iets te enthousiast. Op KP ’t Hoge zorgde een gemiste remzone voor wat beperkt tijdverlies. Op de volgende KP ging het echter helemaal fout en eindigde de wedstrijd van Pieter Tsjoen in een Aalbeekse gracht. Met 4 besttijden op 5 verzamelde Vincent Verschueren een voorsprong 17 seconden op Didier Duquesne. Claudie Tanghe, die zondag de scractch reed op de showproef in Moeskroen, nestelde zich op de derde plaats. Melissa Debackere volgde op plaats vier en Steve Bécaert wipte over Yves Bruneel naar plaats 5.

Ondertussen droogde het parcours volledig op. Het sein voor Didier Duquesne om vol voor de aanval te gaan. Met vier besttijden op vier voor Didier Duquesne werd het nog spannend voor Vincent Verschueren. Uiteindelijk hield hij slechts 2 seconden over. “Een verdiende winnaar,” liet Didier Duquesne sportief optekenen op het podium. “We hebben er alles aangedaan om de tijd die we deze morgen verloren terug te pakken. Echt risico’s genomen om zo snel mogelijk te gaan in die laatste ronde. Sneller ging echt niet.” Melissa Debackere hield plaats 4 vast net zoals Steve Bécaert tevreden zijn vijfde plaats verzilverde.

Op 6 vinden we Yves Bruneel met de J-Motorsport DS3 WRC. Johnnie Ellis bevestigde zijn vorige VAS prestaties met een mooie 7de plaats. De Brit was dan ook eindwinnaar in het FIRC. wat we reeds in vorige VAS wedstrijden konden waarnemen. Op plaats 8 vinden we met Paul Lietaer de winnaar bij de historics. Geoffrey Vanderschelden met de Fiesta R5 en Bert Coene in zijn vertrouwde EVO X R4 maakten de top 10 vol. Bert Coene wipte trouwens pas in laatste instantie nog over Philip Barbier.

Hij is al langer een referentie voor veel jongere in de R2 klasse. En ook nu reed Steven Dolfen een dijk van een wedstrijd. Hij werd dan ook overtuigend winnaar in klasse 3F en zeer knap 13de algemeen achter het stuur van de Peugeot 208 R2.

Zoals reeds eerder verteld werd Paul Lietaer op een 8ste plaats algemeen ook winnaar bij de historics. Met een voorsprong van bijna 2 minuten 30 op Robin Maes. Een zorgenloze wedstrijd zou je dan denken. Niets is echter minder waar. Al vroeg in de wedstrijd zorgde mechanische problemen ervoor dat de Subaru Legacy enkel nog over voorwielaandrijving beschikte.

Robin Maes eidingde 14de algemeen met de BMW M3. Dit leverde hem een 2de plaats bij de historics op en de winst bij de achtertrekkers. Robin kon nog net, met minder dan 2 seconden, Hans Weijs achter zich houden. De Nederlander maakte met de Schmidt Racing BMW 130i een indrukwekkende remonte van plaats 123 op zaterdagavond naar plaats 15 algemeen.

Jeroen Van Wanseele won de wedstrijd in de Pinto Cup en is ook voor de tweede keer op rij de eindwinnaar. Bram Fonteyne leek zorgeloos de VAS kampioenschapstitel div 4 binnen te halen. De Volvo 240 kreeg koppelingsproblemen en zo werd het echter nog spannend. Uiteindelijk werd de finish gehaald voor titelconcurrenten Ronny Declerck en Koen Verhaeghe.

In divisie 1-2 ging de winst naar Frédéric Berville voor Thorben Vandeputte en Caine Minne.

Terwijl de fans nog na genieten van deze editie is Autostal Groeninghe reeds begonnen met de volgende editie. Een feesteditie want in 2017 is de 6 Uren van Kortrijk toe aan zijn 25ste editie.

RT2
RT1
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
BRC
Niels Reynvoet snelste in 49ste TAC Rally
BRC
Startvolgorde TAC Rally
X