Afgelopen weekend verzamelde rally-minded België in Sankt-Vith, waar het rallycentrum gevestigd was van de East Belgian Rally. De organisatie, een samenwerking tussen de Tieltse Automobiel Club en AMC Sankt-Vith, leverde wederom prachtig werk. KP Amel werd volledig vernieuwd, alsook de start kilometers van KP Büllingen. De rijders genoten van de vloeiende proeven in de Oostkantons. Snelle brede banen overgaand in smalle weggetjes tussen hagen en bomen. Blinde bochten. Het was er allemaal. En ook het aanwezige publiek genoot van de passages onder een stralend zonnetje.

naamloos-152

Chris Van Woensel, in zijn vertrouwde Lancer WRC, kreeg op voorhand de favorietenrol toegedicht. Het verwonderde dan ook niemand dat Chris van KP1 tot en met KP8 aan de leiding reed. Al zat het foutje van Cédric Cherain, op de eerste KP, er ook voor iets tussen.  Dit foutje, dat de piloot uit Fléron een kleine twintig seconden kostte, kunnen we best begrijpen. De overstap van de Fiesta R5 naar de Fabia R5 lagen meer dan waarschijnlijk aan de basis. Cédric had voor deze rally immers slechts een 40-tal kilometers gereden met de Fabia R5. Maar naargelang de rally vorderde, vond hij steeds beter zijn draai. Chris Van Woensel liet in de eerste zes proeven vier maal de snelste tijd noteren. Alle andere scratches stonden op naam van Cédric Cherain. Vanaf KP9 nam Cédric Cherain dan ook de leidersplaats over om deze niet meer af te staan. Chris Van Woensel kon zich handhaven op de 2de plaats, op 24 seconden van de winnaar.

En wat dan met de andere uitdagers? In de aanvangsfase was Freddy Loix mee om te strijden voor de overwinning. Maar na de derde proef werd er te laat ingeklokt. Met in het achterhoofd dat er een tijdstraf zat aan te komen, was het een vreemde wedstrijd, gaf Freddy Loix te kennen. Zijn derde plaats was voldoende om de titel bij de constructeurs veilig te stellen voor Skoda. Hij liet ook nog verstaan dat Cédric Cherain wel erg snel was geweest.

RT1
KAMV

Net naast het podium vallen is nooit leuk. Maar de immer spectaculaire Nederlander Hans Weijs Jr kan terugblikken op een mooie wedstrijd. Zeker wanneer je in acht neemt dat het zijn eerste wedstrijd in de R5 was dit jaar. Kris Princen moest zich tevreden stellen met de vijfde plaats. We hebben er uit gehaald wat er uit te halen is, liet hij na afloop weten. Het kon niet beter. We maakten geen fouten en reden dezelfde tijden als vorig jaar. We hebben het maximum uit de Peugeot 208 T16 gehaald, was hij duidelijk.

Op plaats 6 vinden de DS3 R5 met Bob de Jong, die zijn wederoptreden maakte in de Omloop van Vlaanderen. Tim Van Parijs won afgetekend de GT strijd en parkeerde zijn Porsche 997 GT3 op een zevende plaats algemeen. De voorsprong op de nummer 8, Guino Kenis met de Mini in RRC configuratie, was echter met drie seconden zeer miniem. Een wederom sterke Stephan Hermann strandde op de tiende plaats. De lokale held liet weer indrukwekkende passages optekenen met zijn Fiat Punto. Het was pas tijdens de laatste proeven dat Michaël Albert, met de Mitsubishi Lancer, Stephan Hermann kon passeren.

naamloos-61

Bij de juniors stond er geen maat op Polle Geusens. 13 besttijden op 13 proeven. Van start tot finish reed hij aan de leiding met zijn Ford Fiesta EcoBoost. Maar er stond meer op het spel voor de juniors. De strijd om de laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge. Zo stond Sébastien Bedoret op een derde plaats toen hij, op twee proeven van het einde, van de baan ging met zijn Renault Twingo. Romain Delhez reed een knappe wedstrijd in de East Belgian Rally en werd tweede bij de juniors. Dit volstond echter niet om de derde plaats in het junior kampioenschap af te snoepen van Jelle Vermeire. De laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge gaat dus naar Jelle Vermeire.

naamloos-125

Bij de historics verdwenen de twee topfavorieten, Robert Droogmans en Rainer Hermann, al tijdens de eerste ronde uit de wedstrijd. Zo ging de overwinning naar Robin Maes, die met zijn BMW M3 mee was met de favorieten. Tom Van Rompuy, sinds de Omloop van Vlaanderen opnieuw actief met de Ascona 400, strandde op de tweede plaats. Dirk Deveux maakte het podium vol. Dankzij deze derde plaats is hij al zeker van de Belgische kampioenschapstitel bij de historics.

De wedstrijd telde ook meer voor de BMW M-Cup. Franky Boulat liet een kanontijd noteren op de eerste KP en zette Kurt Braeckevelt op achtervolgen. Al vrij vroeg moest Kurt wegens technische problemen de handdoek gooien. De Nederlander Wim Muilwijk liet 7 scratches optekenen. Eentje meer dan Franky Boulat, die dankzij winst in de EBR, de spanning in de M-Cup houdt. De GTC rally in Nederland zal bepalen wie de M-Cup editie 2016 wint.

VAS
KAMV
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X