Boezinge was woensdagavond terug het decor voor de vele rijders die hun rallywagen aan een laatste test kwamen onderwerpen in functie van de Las Vegas Ypres Historic Rally en de Geko Classics Ypres Rally. Voor de vele rallyliefhebbers was dit meteen het startschot voor een druk rallyweekend, met op donderdag de testrit in Nieuwkerke voor de moderne wagens en vanaf vrijdagnamiddag dan de start van de effectieve wedstrijden.
Natuurlijk was ook hier de Rode Duivels-gekte merkbaar, en werden er op diverse plaatsen schermen opgehangen om toch maar niets te moeten missen van én de rally én het voetbal. En er werden duidelijke afspraken gemaakt: onze Belgische ploeg wachtte netjes tot de shakedown voorbij was om het leder tegen de netten te jagen…
Wat de sportieve kant betreft, hoorden we toch al bij enkele piloten klachten of kleine problemen, die er voor zullen zorgen dat er nog ijverig moet gesleuteld worden in de laatste uren naar de aanloop toe. Zo onder andere bij Poperingnaar Alain Vermeulen, die er over klaagde dat zijn BMW M3 schoof over de weg, en bij Stefaan Stouf (Nieuwpoort) leek de krachtbron van de Porsche nog niet optimaal na de opgave in Oostrozebeke einde mei. Olieverlies zorgde er voor dat er heel wat rook binnenin de cockpit kwam. Ongeveer dezelfde klacht hoorden we bij Patrick Mylleville (Porsche)
Voor Jonas Langenakens zal het lied mogelijks al uitgezongen zijn. De testrit met de imposante Chevrolet Corvette Sting Ray zorgde voor een oververhitte motor, en tegen dat de finish werd bereikt sloegen de vlammen al van onder de motorkap. Afwachten of we de Vlaams-Brabander vrijdag effectief het startpodium zien afrollen. Thuisrijder Rudi Dekimpe verdween met de ‘Eigen kweek’ Opel Kadett eventjes in het decor, gelukkig met niet al te grote averij.
Enkele reacties van piloten tijdens de shakedown:
Paul Lietaer: “Als ik de tel goed heb bijgehouden wordt dit mijn 37e Ieper-deelname. Toen moesten we nog meer dan 50 klassementsproeven rijden, nu lijkt het in dat opzicht meer een uitgerokken sprint. In principe heb ik met de Subaru Legacy de snelste bolide, maar dat geeft geen garantie naar een overwinning. Vorig jaar moest ik met een paar seconden de duimen leggen tegen Stefaan Stouf. En intussen wordt het lijstje favorieten, met onder andere Maes en Maeyaert, steeds breder.”
Didier Vanwijnsberghe: “De nieuwe motor, na de breuk in Wervik, zit pas sedert deze namiddag in de BMW M3. Nu wordt het zoveel mogelijk roderen, en zeker niet te hoog in toeren te gaan. Na een echt pechjaar, waarbij we vorig jaar zelfs niet moesten starten in deze rally, hopen we eindelijk weer eens de finish te halen. En als het even kan willen we ons natuurlijk mengen in de zegedebatten.”
Vicky Van de Walle (co Maeyaert): “Wij hopen vooral om eens een rally te kunnen rijden zonder technische problemen. Het duurt nu al een vijftal wedstrijden dat we telkens wedijveren met de besten maar dan de handdoek moeten gooien. Een plaats op het podium zou zeker zorgen voor een superfeestje zaterdagavond.”
Tuur Van den Abeele: “Ik ben heel blij dat ik terug van de partij ben in Boezinge. Hier aanwezig zijn brengt een stuk nostalgie naar boven, en daarbij denken we natuurlijk aan onze overwinning in 2011. Ieper stond aanvankelijk niet op mijn programma, maar toen besloot ik met jeugdvriend Vincent Van Quickenborne toch te starten, aan het stuur van de door Karel Bril klaargestoomde Opel Kadett City. Een wagen die wel wat potentieel heeft, gezien Robin Maes vorig jaar als 3de finishte. Voor ons zal het er in de eerste plaats op aankomen een pak plezier te beleven.”
Robin Maes: “De BMW M3 valt zeker met niets te vergelijken tegenover de Opel Kadett vorig jaar. We grijpen de testrit aan om de BMW nog eens aan een laatste test te onderwerpen. Natuurlijk willen we ons mengen in de zegedebatten, maar toch blijven we altijd met het kampioenschap in het achterhoofd rondtoeren. Punten binnen rijven is ook in Boezinge heel belangrijk.”
Tom Calcoen: “We hebben heel goede rubbers voor in regenweer, zodat voor ons gerust de hemelsluizen mogen open gaan. Al halen we misschien de banbliksems van veel rallyliefhebbers op de hals. Bewijs daarvan onze derde stek op de Monteberg in heel moeilijke omstandigheden. Vorig jaar moesten we de handdoek gooien na de shakedown, toen de motor de geest had gegeven. Nu willen we zeker onze kans gaan.’’