Vorig jaar stonden Kris Princen en Peter Kaspers op een mooie 4de plaats na de eerste dag. Het duo moest, na de proeven op vrijdag, enkel Breen, Bouffier en Lefebvre voor zich dulden. Mooie vooruitzichten dus voor dag 2. Maar in de nacht van vrijdag op zaterdag sloeg het noodlot toe. Kris werd ziek en moest de handdoek gooien. In 2016 werd de kloof met Freddy Loix, mister Ieper, gedicht. Getuige hiervan de kleine tijdsverschillen in de meeste rally’s dit jaar.

De tijdverschillen met Freddy Loix waren reeds zeer klein. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen nadat de Peugeot 208 T16 zijn EVO kreeg. Zijn jullie klaar om de strijd aan te gaan?
Blijkbaar is het koppel van onze wagen, na de evolutie, nog steeds een 50 Nm lager dan deze van de Skoda Fabia’s.  Deze teams staan natuurlijk ook niet stil, en evolueren ook continu. Dit wordt bevestigd wanneer je de uitslagen in alle andere landen en competities bekijkt,” aldus Peter Kaspers. “De resultaten spreken voor zich. Maar we zijn klaar om de strijd aan te gaan. Wij hebben ongeveer 200 km testwerk afgeleverd.  Weliswaar onder moeilijke omstandigheden, maar ik verwacht dat Ieper ook onder moeilijke omstandigheden zal worden verreden.”

Wat vind je van het parkoers in Ieper?
Ieper is een lange en moeilijke wedstrijd met veel valstrikken. Persoonlijk heb ik nog geen ervaring met al de proeven.  Tot hiertoe heb ik nog maar een keer de vrijdagproeven gereden op snelheid, dan kan je niet over ervaring spreken. Kris daarentegen wel, met hem kan je overal rijden al is het de eerste keer.

Het deelnemersveld van de Kenotek Ypres Rally, editie 2016, is indrukwekkend. Wie worden jullie grootste concurrenten?
Natuurlijk Freddy Loix. Maar het is ook uitkijken naar Lefebvre, Bouffier en Lukyanuk. Het zijn natuurlijk allemaal kleppers van formaat en bovendien zijn het allemaal profs!

KAMV
BRC

Hoe pakken jullie de wedstrijd aan? Dadelijk aanvallen of eerste dag volgen en daarna aanvallen?
Er zal weinig tactiek aan te pas komen. Met zo’n deelnemersveld moet je van bij het begin bij de les zijn, anders sta je onmiddellijk op achterstand.”

Wat zijn jullie verwachtingen? Vorig jaar stonden jullie na de eerste dag op een knappe 4de plaats. Jullie moesten opgeven omdat Kris ziek werd. Zijn jullie op revanche uit?
In Ieper wint niet altijd de krachtigste wagen, dus mogelijkheden zijn er zeker. Koelbloedigheid zal zeker een rol spelen. Tot hiertoe hebben Kris en Freddy steeds een mooie wedstrijd geleverd. Soms met heel kleine verschillen tot gevolg.  Als je niet start met de overtuiging dat er mogelijkheden zijn, dan vertrekken we niet. Dus “fingers crossed” dat we geen onvoorziene problemen krijgen zoals verleden jaar.  En “à fond” zeker, zoals altijd!

Dat het een mooie wedstrijd mag worden,” besluit Peter Kaspers.

13320576_1708307866124771_4643447566909445768_o

RT1
RallyTime animated
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
X