In Limburg zal J-Motorsport iets minder opvallend aanwezig zijn dan gewoonlijk, want enkel Jourdan Serderidis zal het team vertegenwoordigen.  Hij start met de DS 3 R5 die hij goed begint te kennen.

“Ik dacht met de kit 2016 te rijden in de buurt van Bocholt, maar dat zal voor later zijn,” vertelt Jourdan. “We hebben de kit gemonteerd op de DS 3 van Emil Bergkvist voor Portugal. Hij heeft er maandag mee getest, maar hij had problemen met de stuurbekrachtiging. Er moeten duidelijk nog zaken aangepast worden. Omdat ik persoonlijk niet de kans had om de DS 3 met de nieuwe kit te testen, wil ik niet het risico nemen dat ik mijn rijstijl moet aanpassen aan die nieuwe context. Ik ben nu goed vertrouwd met de DS 3 R5. In Tielt heb ik toch een paar bemoedigende chrono’s gereden. Ik wil op dat elan verder gaan.”

RT1
VAS

Met zijn parcours dat voor 22% uit onverharde wegen bestaat, bedekt met de fameuze ‘maaskiezel’, ronde steentjes die de grip aanzienlijk verminderen, is de Sezoensrally natuurlijk helemaal niet te vergelijken met wedstrijden in West-Vlaanderen. Maar, Jourdan kijkt uit naar de Noord-Limburgse wedstrijd…

“Ik heb altijd graag op onverhard gereden. Ik hou van de Sezoensrally, waar ik drie keer aan heb deelgenomen. Vorig jaar werd ik met de DS 3 R5 7de. Ik hoop dit jaar minstens even goed te doen. De enige belemmering kan misschien de aanpassing aan mijn nieuwe copiloot, Geoffrey Brion, zijn. Na de Rally van Wallonië zijn we tot de conclusie gekomen dat we de coördinatie in het team moeten verscherpen. Frédéric wil zich zelf ontfermen over het management van het team. Dat zal zeker nodig zijn in Ieper, waar we 5 auto’s aan de start brengen. Dit weekend moeten we ook aanwezig zijn in Portugal om Emil Bergkvist te omkaderen. Frédéric zal mij occasioneel nog navigeren, onder andere in de Deutschland Rally, maar Geoffrey zal voortaan mijn vaste copiloot worden. Ik hoop dat de aanpassing vlot verloopt.”

Met het oog op de ontwikkeling van J-Motorsport op internationaal niveau, is het inzetten van de jonge Zweed Emil Bergkvist in WRC2 (de competitie voorbehouden voor wagens van de categorie R5 in het Wereldkampioenschap) natuurlijk erg belangrijk. De start van de Junior Kampioen van Europa met de DS 3 R5 in de Rally van Zweden werd gehinderd door een voedselvergiftiging en oververhitting van de mechaniek, maar Emil scoorde wel zijn eerste punten in WRC2. Hij koestert natuurlijk serieuze ambitie aan de vooravond van de Rally van Portugal.

“Na Zweden heb ik het team van J-Motorsport in België bezocht,” vertelt de Zweed. “We onderhandelden over het versterken van onze samenwerking. Het is duidelijk dat de motivatie erg groot is bij alle betrokken partijen. De testsessie op maandag was bijzonder vruchtbaar. We hebben gewerkt aan de afstelling van de ophanging en de differentiëlen. We merken al progressie in het team en dat bewijst de professionaliteit van J-Motorsport.”

Jourdan Serderidis is natuurlijk blij dat hij met een dergelijk talent kan samenwerken. “Emil is uitermate gemotiveerd. Om in het ritme te blijven, heeft hij twee weken geleden de South Swedish Rally gereden met een Mitsubishi Lancer. Hij werd derde en won zijn categorie. De uitdaging in WRC2 is extreem zwaar. Er komen maar liefst 25 piloten aan de start, waarvan een vijftiental piloten willen winnen. Onder hen drie piloten met een DS 3 R5. Emil moet beter doen dan Quentin Gilbert en Yoann Bonato, want Citroën lijkt een mooie beloning in petto te hebben voor de beste van zijn vertegenwoordigers. In Portugal zal Emil op zijn geliefkoosde ondergrond rijden. Hij houdt van onverhard en hij wil zich in de kijker rijden. Met J-Motorsport willen we dat hij zijn doelstellingen kan realiseren.”