Vorig jaar zagen we de Sezoens Regularity verschijnen als annex wedstrijd van de gekende Sezoensrally. En ook dit seizoen 2016 wordt aan de regularity rijders de mogelijkheid geboden te proeven van het parcours van een heuse nationale rally. Meer nog, de Sezoens regularity prijkt nu ook op de kalender van het VAS regionale kampioenschap en met meer dan 30 inschrijvingen stevent het evenement af op een regelrecht succes!
De 2de Sezoens Regularity wordt georganiseerd door Racing Team Moustache en wordt parallel gereden met de Sezoensrally 2016. Elke deelnemer krijgt een roadbook met het te volgen traject. De “regelmatigheidstrajecten” (RT’s) moeten worden afgelegd tegen een vooropgesteld gemiddelde (maximaal 50 km/u). Niet zo makkelijk als het lijkt want onderweg liggen ook nog “geheime seconden controles” (GSK), verplichte stops of bemande stempelcontroles te wachten. Met die stempelcontroles wordt de snelheid uit de RT gehaald en zal er terug op tempo gereden moeten worden om het gemiddelde opnieuw te halen. Het missen van deze controles, het te laat of te vroeg aanmelden, het aanhouden van een te hoog gemiddelde, stilstand onderweg of inbreuken op de wegcode, het zijn een aantal van de dingen waarvoor strafpunten worden uitgedeeld. De winnaar wordt diegene die het minste strafpunten verzamelt.
De RT’s volgen de klassementsproeven van de rally. De wedstrijd wordt verreden over 215 kilometer en de deelnemers moeten, wegens de typische kenmerken van de Sezoensrally (maaskiezel!) er rekening mee houden dat ongeveer 20% op onverhard zal worden gereden. De wagens van de 2de Sezoens Regularity starten achter de deelnemers van het Belgian Rally Championship. Vanaf het startpodium sluiten ze aan achter de BRC-deelnemers, na KP 3 sluiten ze vanuit de regroup aan achter de Criterium deelnemers. Vermelden we nog even dat er in het verre Limburg door RT Moustache zal worden samengewerkt met de West-Vlaamse Autostal Hemicuda, die de organisatie zal bijstaan met een transponder-systeem. Iedere auto krijgt voor de start een transponder ingebouwd. Die zal de tijd op de seconde opnemen bij ieder baken dat op de RT uitgezet wordt.
Het kampioenschap dan… We zijn amper twee weken na de Antwerp Regularity, die op het Glossocircuit werd gewonnen door vader en zoon Patrick en Ari Meeus op een Ford Sierra. De Sezoens Regularity zal de helft van het kampioenschap markeren. Tijd dus voor de titelpretendenten om de zaken op orde te stellen. Patrick en Ari Meeus hadden geen titelambities maar bevinden zich nu door de mooie Antwerpse overwinning plots op een derde plaats in de tussenstand met 81 punten. Tieltenaar Timothy Mahieu, op de Opel Kadett C GTE, deed helemaal op het einde van februari een goede zaak door in extremis de openingswedstrijd in de Haspengouw te winnen. Door de tweede plaats in Antwerpen binnen te halen staat hij nu met 95 punten met enige marge aan de leiding van de tussenstand. Maar opgelet, want op de 6 wedstrijden mag men één resultaat laten vallen. Dat betekent dat Kris en Seppe Vervoort, met de Opel Kadett C Coupé en hun 86 punten, misschien wel niet zo ver achter staan als lijkt! Luc Van Den Bogerd en Benny Nuyts stonden twee weken geleden voor de kans van hun leven toen ze met de VW Golf voor het grootste deel van de dag aan de leiding stonden van de Antwerp Regularity, alleen maar om de winst door hun vingers te zien glippen in de allerlaatste KP. Zij zullen deze situatie zeker willen rechtzetten. Benieuwd of hen dat lukt op een rallyparcours. Of zien we toch één van de andere routiniers verschijnen zoals regerend kampioen Jan Verschaeve (Ford Escort), Wouter Vrolix (Toyota Celica) of Mario Leys (Opel Manta)?