Met de Rally van Wallonië staat dit weekend al de 4de manche van het Belgian Rally Championship 2016 op het programma. De eerste drie wedstrijden, telkens gewonnen door regerend kampioen Freddy Loix met zijn Skoda Fabia R5, kenden een razend spannend verloop, want telkens was Loix slechts een zucht sneller dan de Peugeot 208 T16 van Kris Princen. De twee tenoren dwingen elkaar op (en over) de limiet. Maar, met 14 R5’s aan de start, de topwagens van vandaag en morgen, hebben Loix en Princen zeker geen vrij spel in de buurt van Namen.
Kris Princen zat de voorbije wedstrijden constant op de limiet, maar Freddy Loix was een zucht sneller. De piloot van de Peugeot 208 T16 kan voor de Rally van Wallonië rekenen op een motorevolutie die het mogelijk moet maken om met langere verhoudingen in de T16 te rijden om een hogere topsnelheid te benutten. Op die manier zou de Skoda Fabia R5 van Freddy Loix nog meer onder druk gezet kunnen worden, zeker op de ultrasnelle klassementsproeven rondom Namen. Maar, de enige Peugeot 208 T16 moet het opnemen tegen drie Skoda’s, want ook Vincent Verschueren en Xavier Bouche komen aan de start met een Fabia R5. Verschueren wil een beter gevoel hebben dan in Tielt, terwijl Bouche in de Spa Rally al bewees niet veel kilometers nodig te hebben om vooraan mee te draaien.
Ook de jongeren van het Citroën Belux Junior Team, Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley, willen hun sterke prestaties van Tielt en Spa bevestigen. Met François Duval, voor de eerste keer aan de start met een DS 3 R5, hebben ze in elk geval de ideale referentie. Maar, François Duval mikt natuurlijk hoger. De voormalige WK-piloot mist wellicht kilometers en ritme om zich te mengen in het duel tussen Loix en Princen, maar proberen zal hij het zeker.
Bij Ford rekent men vooral op het talent van Xavier Baugnet, die vorig jaar in de Condroz Rally met succes de Fiesta R5 van Renties bestuurde. We zijn ook benieuwd hoe Adrian Fernémont zich zal voelen met een Fiesta R5 op zijn favoriete proeven in eigen streek.
Het zal knokken worden voor een plaats in de top 10, want ook Etienne Monfort (Fiesta R5), Philippe Stéveny, Jordan Scaillet en Laurent Léonard krijgen voor de eerste keer een kans met een topwagen van de nieuwe categorie.
De R5’s spelen de hoofdrol in het Belgisch kampioenschap en het zijn de topwagens van de toekomst. Maar, de oudere tweeliter WRC’s zijn op papier krachtiger en beter gewapend, zeker op de proeven die een hoge topsnelheid vergen. Dat bewees Benoît Allart vorig jaar, toen de piloot van de Skoda Fabia WRC zondag op weg leek naar de overwinning, tot zijn gebrek aan ervaring in de regen hem parten speelde. Allart is gebrand op een knalprestatie.
Ook Chris Van Woensel heeft de ambitie om minstens mee te strijden voor een podiumplaats met zijn agressieve Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama. In Haspengouw bewees het team dat de Lancer WRC eindelijk op punt staat en de proeven van de Wallonie zijn de favoriete klassementsproeven van Chris Van Woensel. David Bonjean heeft voor de gelegenheid opnieuw een Citroën C4 WRC gehuurd, net als Jourdan Serderidis, die bij zijn eigen J-Motorsport geen R5 meer ter beschikking had.
Kortom, het spektakel zal grandioos zijn op alle niveaus vanaf vrijdagavond in de Rally van Wallonië.