Op vrijdagavond stonden er vijf klassementsproeven op het programma van de Spa Rally. Na zonsondergang daalde de temperatuur tot rond het vriespunt. En samen met het vallen van de duisternis, begon ook de mist te vallen. Neem daarbij nog het vuil dat de Historics, die het parcours openden, op de weg wierpen en je weet dat de moderne wagens in moeilijke omstandigheden de baan op moesten. Het minste foutje wordt dan afgestraft en zo gebeurde ook voor het team Kenis-Buysmans. De Mini ging van de baan op exact dezelfde plaats als Guino’s broer, Tom Kenis.

RV_SpaRally2016_014

Robin Buysmans legt ons uit wat er gebeurde: “We zijn dus op exact dezelfde plaats van de baan gegaan als Tom Kenis. Het waren super moeilijke omstandigheden op dat moment! Mist, nevel, lichte regen, temperaturen juist boven het vriespunt, en donker natuurlijk. Een wat vreemde bochtencombinatie, waarbij de tweede bocht, naar rechts, wat verder sloot, scherper werd, dan we gedacht hadden. Gewoon dus een tikkeltje te snel, en dat werd in die omstandigheden, op dat smalle wegje, genadeloos afgestraft. De bevestiging, ophangingsarmen van de twee linkse wielen had een serieuze tik gehad. Te erg om te kunnen starten in Super Rally.

Op het podium in Haspengouw liet Guino Kenis verstaan dat de Mini een prachtige wagen is om mee te rijden. Enkel het ontbreken van vermogen wekte een beetje frustratie op. Hebben jullie hieraan iets kunnen verbeteren? “Het probleem met het vermogen is al een beetje gebeterd, maar zal nooit opgelost geraken zolang we met de 30mm restrictor moeten blijven rijden. De feiten zijn er, en die worden bevestigd door Prodrive, een Mini RRC levert 243pk. Toch een beetje weinig als je weet dat een R5 er ongeveer 300 heeft. En het was toch al duidelijk toen Patrick Snijers nog met de Mini reed. Hij kon toen, met de WRC versie, de S2000’s al niet volgen. Dus is het nu helemaal hopeloos als wij met de RRC versie moeten strijden tegen de R5’s.” aldus Robin Buysmans.

RallyTime animated
RT2

Verder laat Robin nog weten dat deelname aan de TAC rally niet zeker is. “Er was toch meer schade aan de Mini dan aanvankelijk gedacht. En Guino wil op dat gebied ook geen enkel risico nemen. Alles zal grondig nagekeken worden voordat we er opnieuw mee gaan rijden. Of we ermee in Tielt gaan rijden valt nog even af te wachten… Ze gaan in ieder geval hun best doen!

RallyTime animated
RT2
VAS
Mini VW Golf Cup in 6 Uren van Kortrijk
VAS
Hemicuda Rally 2024 – Full House
BRC
East Belgian Rally - Enkel de overwinning telt voor Pierre-Manuel Brasseur
BRC
Razend spannende titelstrijd in de East Belgian Rally
BRC
Aftellen naar een spannende East Belgian Rally
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
X