De deelnemers aan de tweede manche van het Historic BRC werden tijdens de Spa Rally extra in de kijker gezet. Niet alleen werden ze gegroepeerd in een afzonderlijke wedstrijd, maar bovendien hadden de mythische bolides van vroeger de eer het parcours te openen in omgekeerde volgorde. Omdat de timing die van de eerste Historic was, genoten de talrijke toeschouwers meer dan ooit van het spektakel van de Historic-piloten. En, spektakel was er zeker in Spa, want François Duval verzorgde het spektakel, samen met Pieter-Jan Maeyaert, die indruk maakte bij zijn debuut in Spa.

De openingsproef in Saive lag er nog redelijk proper bij voor de eerste deelnemers, maar voor de tenoren was de weg al helemaal herschilderd met een laag modder en grind. François Duval verloor 18″, Maeyaert en Munster beperkten de schade tot 13″ en François De Spa deed met 8″ verlies de beste zaak van de tenoren, achter Buyse, die de snelste tijd klokte.

opname zonder titel-8144

KAMV
RT1

Maar, in de mist en op een extreem verraderlijk parcours, werd de hiërarchie snel hersteld. Met een kanontijd op de vijfde en laatste proef van de eerste dag, zette François Duval zich aan de leiding, 8″ voor Bernard Munster, die 15 tellen verspeelde op de slotproef van de eerste dag. François de Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer volgden met hun Porsches op de dichtste ereplaatsen. Robin Maes, winnaar van de Rally van Haspengouw, volgde op de 7de plaats met zijn BMW M3, op 1’41”: “Het is mijn kennismaking met dit parcours en het is zeker niet evident door de opkomende mist. Ik probeer gewoon de schade te beperken, want winnen zit er zeker niet in. Onze BMW heeft drogere weersomstandigheden met veel grip nodig…

Toen Maes zaterdagochtend 3 minuten verspeelde door een schuiver, was achtervolgen en hopen op enkele puntjes het enige wat hij nog kon doen. Vooraan werd het duel tussen Bernard Munster en François Duval nog voor de start van de eerste passage op de Clémentine beslist. De Porsche van Munster liet het technisch immers even afweten: “We hadden een gebroken bout in het stuurhuis, waardoor de wagen amper nog reageerde wanneer ik naar links stuurde. We hebben onderweg een oplossing gevonden, maar na drie proeven met een problematisch stuurhuis had François de kloof gemaakt. We reden ook nog eens lek in Creppe. Ik moest achtervolgen en we zijn nog net 5de geworden, maar ik heb me wel geamuseerd. Het is altijd plezant om te strijden op de limiet tegen een klepper als François Duval,” lachte de teambaas van BMA.

Vooraan maakte François Duval zich op geen enkel moment zorgen. De motor draaide op de meeste proeven even op drie cilinders, maar zelfs dat kon de vroeger WRC-vedette niet verontrusten. “Ik blijf voluit gaan en mezelf amuseren,” genoot François, die vreesde dat de mechaniek het niet uit zou houden tot de finish.”Ik dacht dat de koppakking aan het lekken, was, maar de motor heeft het uitgehouden.

De tweede plaats ging op 1’26” naar François de Spa, die vooral vrijdagavond in de mist en op de gladde showproef in Saive het verschil maakte op Jean-Pierre Van de Wauwer, die met een “nieuwe” Porsche aan de start verscheen: “Een prima wagen die zelfs te agressief was voor de gladde proef in Saive. Het team is gespecialiseerd in circuitwagens, dus stond de Porsche wat te hard afgeveerd. De seconden die ik tekort kom op de Spa heb ik verloren op de showproef in Saive… En in Creppe, waar ik een ronde werd opgehouden door Galand, die ons niet kon zien, want hij had de spiegel van zijn Golf gereden,” aldus Vande.

RT_SR_2016_JV_0-44

De derde plaats was normaal voor de regerende Belgische kampioen, Pieter-Jan Maeyaert, die er weer bij was na zijn forfait voor Haspengouw om medische redenen. Vrijdagavond was PJ nog aan het leren, maar zaterdag trok hij alle registers open en realiseerde hij zelfs enkele snelste tijden, voor Duval en Munster, waaronder een kanontijd in Creppe, 10″ voor Munster en 12″ voor Duval.

Vrijdag in de mist verloor ik heel wat tijd, terwijl we in Saive meer dan een halve minuut verspeelden omdat we opgehouden werden door tragere deelnemers. Zaterdag ging het een pak beter en genoot ik van de strijd met Duval en Munster. Ik was volop in strijd voor de derde plaats met Van de Wauwer. Op de voorlaatste proef, toen ik nog 3″ achter de Porsche stond, moest ik op de rondkoers starten achter Lausberg. Die kampte met een olieprobleem en ik zag niets door zijn rookpluim. Daardoor ging ik een fractie te laat in de remmen en schoven we van de baan. Zonder veel schade, maar er waren geen fans om ons terug op de baan te duwen… Jammer, maar we hebben veel geleerd en getoond dat we niet alleen in Vlaanderen snel zijn,” aldus Pieter-Jan.

Robin Maes keerde nog terug tot de 7de plaats, in het spoor van Dirk Deveux, die de beste zaak deed voor het kampioenschap. Dirk Deveux en Robin Maes delen na de tweede manche in Spa de leidersplaats in het Historic BRC. Hopelijk zien we de Porsches die het publiek vermaakten in Spa ook terug in de TAC Rally, zodat het Historic kampioenschap geen Vlaams onderonsje blijft.

RT1
KAMV
BRC
East Belgian Rally - Enkel de overwinning telt voor Pierre-Manuel Brasseur
BRC
Razend spannende titelstrijd in de East Belgian Rally
BRC
Aftellen naar een spannende East Belgian Rally
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
X