“Het wordt een uitdagend jaar voor het Fun Racing Team” voorspelde Patrick Gaethofs enkele dagen voor de start van de Rallysprint van Moorslede. Samen met co-piloot Marc Ceyssens reed Patrick de eerste wedstrijdkilometers met de Subaru Impreza STi. Het werd snel duidelijk dat zijn voorspelling correct is. Patrick doet zijn verhaal.
De Rallysprint van Moorslede was onze eerste rally met de Subaru. Aangezien we met een nieuw opgebouwde wagen rijden, was dit ook voor de Subaru de eerste rally. Dit alles samen heeft toch voor enkele stress momenten gezorgd, zo hebben we afgelopen vrijdag nog tot in de nacht gewerkt om alles klaar te krijgen. Zondagmorgen stonden we dan aan de start om 4 klassementsproeven te rijden. Ons doel was om zo veel mogelijk te leren, en de finish te halen. Dat is ons gelukt, maar niet zonder hindernissen.
In de eerste proef reden we niet zo een snelle tijd, zelfs een paar seconden trager dan vorig jaar met de Honda Civic. De reden waarom is dat we met deze wagen dus nog veel moeten leren. Dat is duidelijk. De Subaru is een leuke wagen maar vergt een heel andere rijstijl dan de Honda Civic.
Na de eerste proef hebben we, bij wijze van test, de afstelling van de wagen veranderd. Maar dat bleek een vergissing. De wagen reageerde volledig anders in de rem zone met als gevolg een spin. Hierdoor raakten we een paaltje en beschadigden de wagen rechts voor. We konden onze weg wel verder zetten. Onze service mannen Bart, Dirk en Benny hebben dan mooi werk geleverd en we konden de rally verder afmaken.
We vertrokken dan voor de derde KP terug van nul want ons vertrouwen was toch een beetje zoek. We reden opnieuw dezelfde tijd op een sec. na van de eerste KP. In de laatste KP reden we dan toch 8 sec. sneller en verbeterden zo dan toch onze snelste tijd van vorig jaar met de Honda Civic. We werden 5de in onze klasse, in div.1-2 werden we 14de van de 29 en in de algemene stand stranden we op de 59ste plaats op 89 wagens die de finish haalden. Er waren 130 wagens aan de start.
We zullen wel een nog paar rally’s nodig hebben om de Subaru te temmen. We zetten ons leerproces verder en starten op 24 april in de Rallysprint van de Monteberg in Dranouter. De onderdelen om de bumper, spatbord, motorkap en koplamp te herstellen zijn reeds geleverd. Ook gaan we de afstelling van de dempers aanpassen.
Dank aan onze service mensen Bart, Dirk en Benny en natuurlijk GRT motorservice. Ook dank aan onze sponsors Autobat en Wolf Motor Oils.
Afspraak op 24 april op de Rallysprint van de Monteberg.