Terwijl de beste sprinters – of ze nu over een moderne dan wel historic rallywagen beschikken – de dagen tot aan de start aan het aftellen zijn, wachten ook de fans van regelmatigheidsritten vol ongeduld op de Spa Rally 2016. Net zoals vorig jaar krijgt de door DG Sport georganiseerde wedstrijd een voor België uniek karakter: naast de deelnemers van het BRC (Belgian Rally Championship) en BHRC (Belgian Historic Rally Championship), is er immers ook plaats voor de wagens van de VHRS (Véhicule Historique de Régularité Sportive).

MT9_2491

Hun programma zal identiek zijn aan dat van de andere twee categorieën… behalve dat ze uiteraard niet voor de snelste tijd gaan in de KP’s (die voor hen worden herdoopt in Regularity Tests, RT’s). Zij zullen proberen om zo dicht mogelijk een gemiddelde snelheid van 60 km/u te benaderen. Om hun opdracht nog wat moeilijker te maken, zullen ze op iedere proef meerdere keren worden gechronometreerd, niet enkel aan de finish. De corijder zal dus een heel belangrijke rol spelen, want nog meer dan in de andere twee categorieën zal hij zijn rijder het juiste tempo moeten aangeven.

Bij de dertig teams die aan de start komen in VHRS uiteraard de tenoren van de regelmatigheidsritten, maar ook enkele neofieten die van de gelegenheid gebruik willen maken om op het legendarische en onimiteerbare terrein wat plezier te beleven. Sommigen aarzelden zelfs niet om een licentie voor één dag te nemen, om zeker aan het evenement te kunnen deelnemen..

RT2
KAMV

MT9_2523

Zonder een enorme – en zeer onwaarschijnlijke – verrassing zal geen enkele van deze rookies om de zege kunnen strijden. Daarentegen wordt het allicht heel spannend tussen Christian Crucifix-Eric Chapa (Porsche 911SC), Pascal Gonin-Marc Sevrin (BMW 2002 Tii), Daniel Reuter-Christian Bernard (Porsche 914/6), Claude Verhelle-Yves Thirionnet (Ford Escort 2000RS), Etienne Baugnée-Benoît Rémion (MG B) en andere Patrice Simon-Baptiste Gengoux (Porsche 924S). Er komen drie buitenlandse formaties aan de start in de Spa Rally: de Fransen Jérôme Ambrosini-Abel Montgoméry (Audi 80 GTE), de Zwitsers Bernard Gabella-Pierre-Alain Dutoit (Ford Escort 2000RS) en de Luxemburgers Nico Sax-Tom Sauber (Alfa Romeo 2000 GTV), die bijna een thuisrally rijden.

MT9_2568_0

De VHRS-wagens sluiten het peloton af en rijden per definitie trager dan de bolides van de BRC en BHRC. Maar dat betekent niet dat de strijd voor de overwinning minder intens zal zijn. Wel integendeel…

BRC
RT1
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X