Ongetwijfeld heb je Stefaan T’Joens al een keer aan het werk gezien. De laatste jaren vooral met de Renault Mégane RS en de Subaru Impreza STi. Met 264 rally’s op de teller gedurende de laatste 10 jaar kan je op zijn minst zeggen dat Stefaan T’Joens over heel wat ervaring beschikt. Ook in 2016 zal Stefaan T’Joens op veel rally’s actief zijn. Al is het meer dan waarschijnlijk dat het niet altijd met de Mégane RS of de Impreza STi zal zijn.

opname zonder titel-5245Net zoals de voorgaande jaren staan het criterium en het Belgisch kampioenschap op het programma. Het is de bedoeling om alle 9 manches van het BRC te rijden, inclusief Ieper. In de wedstrijden die gelden voor het criterium, wordt er gestart in deze competitie. In het Belgisch kampioenschap rijdt Stefaan T’Joens met de Mégane RS, met als vaste co-pilote Nikita Wyllemet.

Verder zal Stefaan T’Joens ook in het VAS kampioenschap starten. In deze wedstrijden is er geen vaste co-plioot voorzien. De nota’s worden afwisselend gelezen door verschillende mensen gedurende het seizoen. Vorig seizoen reed Stefaan T’Joens het VAS kampioenschap met de Subaru Impreza STi.  Daar gaat in 2016 verandering in komen.

De Subaru wordt te koop gezet. Zolang die niet verkocht is, rijden we er mee in het VAS kampioenschap. Wanneer de Subaru verkocht is, wordt er een krachtigere wagen aangekocht. Welke wagen het wordt, houd ik nog een beetje geheim.” vertelt Stefaan T’Joens.  “Wanneer de Subaru verkocht is, en de nieuwe wagen is er nog niet, dan heb ik nog altijd mijn Clio om een paar VAS wedstrijden te rijden. Terug naar de oude glorie.” Deze Renault Clio stond vorig jaar nog aan de start in de Rally Route du Nord.

6UK_029-2We zullen nog even geduld moeten hebben om te weten met welke wagen Stefaan T’Joens in de toekomst gaat rijden. Dit wil Stefaan T’Joens alvast wel vertellen: “Ik heb eerst uitgekeken naar een Skoda Fabia S2000. Deze wordt het niet omdat het onderhoud van de wagen niet haalbaar is. Daarna heb ik geïnformeerd naar de Clio R3T, maar ik denk dat deze niet krachtig genoeg zal zijn. Daarom ben ik nu met iets anders bezig. Ik heb geen streefdatum voor die nieuwe wagen. Ik neem er de tijd voor. Al zal alles wel vlug gaan als de Subaru verkocht is“.
De nieuwe wagen komt er omdat Stefaan T’Joens een volgende stap wil zetten. “Mijn wagens zijn altijd opgebouwd in groep N, handgeschakeld. Dit heeft altijd goed gemarcheerd. Maar ik vind dat het nu tijd is om over te schakelen op een sequentieel. Laat ons zeggen dat een mens altijd beter wil.

VAS
RallyTime animated

Wanneer de nieuwe wagen er is, gaat Stefaan T’Joens deze eerst uittesten in de VAS of ASAF.  Misschien start hij ook in 1 of 2 BK wedstrijden  met deze wagen. Dit alles om een volledig BK te rijden in 2017. Stefaan gunt zich de tijd om de nieuwe wagen te leren kennen omdat hij weet dat het even duurt voordat hij een wagen onder de knie heeft.

Ondanks het feit dat dit rallyseizoen deels in het teken staat van 2017, komt Stefaan toch aan de start met enige ambities: “In het criterium hoop ik toch een rally te winnen. In het BK wil ik door regelmaat ook goed scoren. In het VAS kampioenschap ga ik zien waar ik sta halfweg het seizoen, als de nieuwe wagen er komt dan kan er niet meer gereden worden in divisie 1-2.” besluit Stefaan T’Joens.

DSC_0993-3

VAS
RT2
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X