De Rally van Haspengouw nadert met rasse schreden. Op vrijdag 19 februari worden de inschrijvingen afgesloten. Van verschillende piloten is het programma reeds gekend. Anderen zullen dit ongetwijfeld bekend maken in de volgende weken. Het zijn interessante tijden voor de rally liefhebber.

Het RACB heeft extra maatregels genomen ter bevordering van de nieuwe generatie R5’s. Een weg die men ingeslagen heeft in 2015 en die toen voor veel controverse zorgde. Ze willen piloten verder ontmoedigen om te kiezen voor een (recente) WRC wagen. Als we het voorlopig aantal aangekondigde R5’s vergelijken met het aantal aangekondigde WRC’s lijkt het dat de boodschap van het RACB is aangekomen. Het is duidelijk dat we voor een ander tijdperk staan. Of dit de rallysport ten goede komt, zal de toekomst moeten uitwijzen. Een ding is zeker, de genomen maatregels werden weer zeer laat aangekondigd en zullen ongetwijfeld de plannen van sommige piloten gedwarsboomd hebben. Denken we bv aan Guino Kenis die de Mini JWC WRC kocht van José Barbara.
ypres-5

Als we ons aan een pronostiek voor de kampioenstitel wagen, kunnen we niet anders dan te beginnen bij Freddy Loix. Met zijn Skoda Fabia R5 beschikt hij waarschijnlijk over de beste wagen in de R5 klasse. Voeg daar aan toe dat Fast Freddy de meeste ervaring heeft met de Skoda Fabia R5 en zo is hij opnieuw de favoriet voor de titel. De overstap van BMA naar het Franse 2C Compétition zou in principe geen grote invloed mogen hebben op de prestaties. Er zijn net als vorig jaar 7 wedstrijden gebudgetteerd. Afwachten of dat volstaat voor de 4e titel op rij.

 
opname zonder titel-1314-3De grootste uitdager van Freddy Loix wordt opnieuw Kris Princen. Het leek er lange tijd op dat het duo Princen-Kaspers terug voor een WRC zou kiezen. Er was sprake van een beperkt Belgisch of buitenlands programma. Uiteindelijk viel de keuze terug op de Peugeot 208 T16. Aan de prestaties van Kris Princen, noch aan de snelheid van de Peugeot wordt er getwijfeld. De enige factor die roet in het eten kan gooien is de betrouwbaarheid. Daar ligt voor de combinatie Peugeot 208 T16 – Princen de sleutel tot het succes. Als de nieuwe Peugeot 208 T16 Kris Princen niet in de steek laat, zien we hem in staat grote prestaties neer te zetten. Wanneer de resultaten echter tegen vallen, is de kans groot dat we Kris Princen niet meer zien in de tweede helft van het kampioenschap.

Vincent Verschueren ontgroeit stilaan de rol van outsider. Vincent, die nog steeds op zoek is naar zijn eerste overwinning op het nationale niveau, toonde reeds met de DS3 R5 zijn talent. Nu het team de DS3 R5 inruilde voor een Skoda Fabia R5 kan de Flandrien met gelijke wapens strijden. Natuurlijk zal Vincent zich moeten aanpassen aan de wagen. Hermen Kobus toonde echter reeds dat dit in een kort tijdsbestek moet kunnen.

RT1
BRC

Met Herman Kobus zullen we in sommige wedstrijden ook een derde Skoda Fabia R5 aan het werk zien. Aangezien slechts enkele Belgische wedstrijden op het programma staan, komt hij niet in aanmerking voor de titel. In de wedstrijden waar hij aan de start komt, zal hij wel voor een podiumplaats strijden.

En dan hebben we nog de DS3 R5’s. Deze zullen in de meeste wedstrijden ruim in de meerderheid zijn. Zo hebben we de wagens van het J-Motorsport team met teambaas Jourdan Serderidis zelf, Philippe Stéveny en Kevin Demaerschalk. Burton Racing heeft ook twee wagens in de strijd. Enerzijds met Guillaume Dilley en anderzijds met Armand Fumal. Al zal deze laatste slechts een beperkt BRC programma afwerken. Ook Bob de Jong en Tom Van Rompuy rijden met een DS3 R5. Tom Van Rompuy kocht de wagen van Vincent Verschueren. Zeker is dat deze wagen niet de snelste van het pak is, maar door zijn prachtige livery zal Tom Van Rompuy zich wel in de kijker rijden. In het totaal komen er dus 7 DS3 R5’s aan de start, maar ik betwijfel dat we hier de kampioen moeten zoeken.

12483530_10153843100229494_869646413_n

Verder hebben we nog de Ford Fiesta R5. In de Monte Carlo toonde Evans dat de Ford Fiesta R5 Evo een grote stap voorwaarts is. Ook Cedric Cherain was zeer enthousiast na de testsessie bij M-Sport in december vorig jaar. Maar we zullen Cedric slechts enkele wedstijden in het BRC zien rijden. Zo zullen we de Ford Fiesta R5 ook nog sporadisch zien met volgende piloten achter het stuur: Claudie Tanghe, Bern Casier, Xavier Baugnet en Davy Vanneste.

Een karrevracht aan R5 wagens dus. Maar dit betekent niet dat er geen WRC’s meer aan de start komen. De meeste van die WRC wagens zullen starten in de Waalse wedstrijden. Zo zullen Bertrand Grooten en David Bonjean rijden met de Citroën C4 WRC en Benoît Allart met de Skoda Fabia WRC. Verder rijdt ook Chris Van Woensel een 4-tal wedstrijden met de Mitsubishi Lancer WRC. Alexandre Romain, die dit jaar zijn comeback maakt en Xavier Bouche twijfelen nog tussen WRC en R5.

ypres-101En dan hebben we nog de immmer spectaculaire Porsche 911 GT3. Wanneer het budget rond geraakt, blijkbaar heeft een belangrijke sponsor afgehaakt, rijdt Patrick Snijers het volledige BRC.  Tim Van Parijs en Jochen Claerhout werken een gevarieerd programma af met daarin 2 BRC wedstrijden. Ook verwachten we Lejeune aan de start van enkele wedstrijden. En in Haspengouw vinden we reeds Johan Dekens en Roby Moers aan de start met een Porsche 996 GT3.

Verder hebben we dan ook nog Melissa Debackere, al jarenlang onze snelste pilote, die aan de start staat in Haspengouw met de Toyota Celica GT-Four. Het verdere verloop van het seizoen ligt nog niet vast. Ze wil in ieder geval meer wedstrijden afwerken dit jaar in België of Frankrijk. Ook voor Jonas Langenakens, met de Mitsubishi Lancer Evo 9, ligt enkel de Rally van Haspengouw vast.

Het belooft een leuk seizoen te worden en dan hebben we het nog niet gehad over de M-Cup, het Junior BRC of de historics.

BRC
VAS
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X