Beverlo (Beringen), garage Patrick Gaethofs. We zijn te gast bij het Fun Racing team. Patrick Gaethofs, Marc Ceyssens en Dirk Schoubben doen hun verhaal. Van fotograaf tot VAS divisie 1-2 kampioen. Verder hebben we het ook over 2016 en de nieuw opgebouwde Subaru Impreza WRX STi. En laat één ding duidelijk zijn, ‘fun’ beleven aan de rallysport blijft ook in 2016 het belangrijkste.

 opname zonder titel-0064

Hoe het allemaal begonnen is. Van fotograaf tot piloot.

Patrick Gaethofs, die rally’s bezocht als fotograaf, werkte bij Honda. Als echte liefhebber van Honda, ging hij op vele rally’s een praatje slaan bij het Fun Racing team. Het Fun Racing team werd opgericht door Johan Bastiaens, die jarenlang met de gekende gele Honda Civic reed. Uiteindelijk gaat Patrick Gaethofs met het team mee als mecanieker. Ongeveer 15 jaren later, toen Marc Ceyssens stopte als co-piloot van Johan Bastiaens, neemt Patrick Gaethofs plaats in het co-zitje. Zijn opleiding als co-piloot krijgt hij van Marc Ceyssens. Er werden enkele wedstrijden gereden tot Johan Bastiaens ziek werd en uiteindelijk ook heel plots stierf aan zijn ziekte. Op dat moment had Patrick Gaethofs reeds plannen om zelf te gaan rijden, samen met Dirk Schoubben, ook een ex-mecanieker van Johan Bastiaens. In eerste instantie dacht men om oriëntatie te gaan rijden maar uiteindelijk werd er toch gekozen om kleine rally’s te gaan rijden. Eerst eentje in ASAF, daarna Kasterlee, Linter en Sint-Truiden. Zo zorgt Patrick Gaethofs er voor dat het Fun Racing team verder blijft bestaan.

 

RallyTime animated
BRC

Klasse 1A kampioen in 2014

TBR_2015_91_4Marc Ceyssens blijft betrokken bij het Fun Racing team. Hij deelt zijn 20 jaar ervaring als co-piloot met Dirk Schoubben. Dirk voelde zich echter niet op zijn gemak in het co-zitje. Het is de bedoeling om plezier te beleven aan de rally’s. Het lezen van de nota’s levert Dirk echter te veel stress op om ook te kunnen genieten van de rally’s. Daarom vraagt men Marc Ceyssens om eens een rally te doen. Met de ervaring van Marc als co-piloot voelt het rijden ook beter aan. Eén rally werden er meerdere en Marc Ceyssens krijgt de smaak terug te pakken. Het gaat ook steeds beter in het VAS kampioenschap klasse 1A. “Heel veel tegenstanders zijn er echter niet in 2014. Tot maximaal drie tegenstanders per rally. Soms wonnen we onze klasse, soms werden we al eens tweede. Uiteindelijk werden we VAS kampioen klasse 1A.” aldus Marc Ceyssens

 

De  Honda Civic

TBR_2015_91_2De Honda Civic waarmee in klasse 1A gereden werd, is eigenlijk gewoon een straatauto. Ik heb die Honda Civiv overgenomen van een vrouwtje van 68 die een Honda Jazz kocht. Er stonden toen 300 000 km op de teller. De  motor is niet open geweest. Ik heb die geflusht met een product,  olie erin en rijden maar. Het enige verschil met de gewone straatversie is dat ik Billsteins gemonteerd heb en we betere remblokken gebruikten.” vertelt Patrick Gaethofs.

Wanneer je met een standaard auto rijdt in klasse 1A is het altijd opletten dat je geen foutje maakt. Foutjes corrigeren met zo’n wagen is moeilijk. De wagen is ook minder baan vast. Je hebt ook minder het gevoel dat je rally aan het rijden bent. Om die reden raadde ik Patrick aan om enkele verbeteringen te doen aan de Honda Civic” vervolgt Marc Ceyssens.

Het Fun Racing team besluit om de wagen aan te passen. Er wordt een hydraulische handrem geïnstalleerd, een proflex ophanging, een sperdifferentieel en de Honda Civic wordt lichter gemaakt. Hierdoor zal men in 2015 starten in de klasse 2C.

 

VAS divisie 1-2 kampioen in 2015

Het Fun Racing team start in klasse 2C zonder echte ambities. Plezier beleven aan de rally blijft voor het team het allerbelangrijkste. “Je moet voelen dat je tegen de limiet van de auto zit. Dan heb je het gevoel dat je aan het koersen bent. Dat is het plezantse. Het maakt dan niet uit of je eerste, tweede of derde eindigt” verklaart Marc Ceyssens.

In de klasse 2C was er meer tegenstand dan het jaar voordien. Er waren een vijftal potentiele kandidaten voor de titel. Kandidaten die ook in staat waren om een wedstrijd te winnen. “Elke wedstrijd was er spanning. Kopposities werden afgewisseld. Voor elke seconde werd er gekoerst. Dit maakte dat we aan elke rally plezier beleefden. Het maakte zelfs niet uit dat je won. Doordat er meer tegenstand was, had je nu zelfs meer voldoening aan een 2e plaats dan een overwinning in klasse 1A het jaar voordien” beaamt Patrick Gaethofs.

Ook de sfeer onder elkaar was opperbest in klasse 2C. Kjell Vandenberghe, Mitch Van Oplynes, Luc Diet, Eddy Buntinx… om er maar enkele op te noemen. We gunden het elkaar allemaal om een keer te winnen. Op het einde van het seizoen bleek dat we nog kans maakten op de titel. De meeste tegenstanders reden met Peugeot & Citroën. Enkel wij met Honda. Op snelle parcours was de Honda in het voordeel. Wanneer er echter veel korte situaties, met keren en draaien, in het parcours zaten, waren de anderen in het voordeel. De acceleratie van de Honda is lager. De auto is ook zwaarder. Door een goeie regelmaat hebben we het kampioenschap gewonnen. Van de de 11 starts hebben we 10 keer de finish bereikt” gaat Marc Ceyssens verder.

 

Ervaring opgedaan tijdens het internationaal programma van Johan Bastiaens

Ik heb heel veel ervaring op gedaan in de bergen. Vroeger mocht men na elke KP service doen. Ik reed mee naar de start en daarna naar de finish. Gewoonlijk moest ik meer kilometers maken dan Johan Bastiaens en Marc Ceyssens. Die gingen over de bergpas en ik moest rond de berg. ‘s Nachts reden we de cols af met spijkerbanden om te gaan kijken waar er sneeuw bijgekomen was en waar er sneeuw verdwenen was. De nota’s van Johan waren van tussen Kerst en Nieuwjaar… De Monte Carlo werd gereden eind januari. Wij noteerden dan waar er bv sneeuw bijgekomen was” vertelt Patrick Gaethofs.

Ook Dirk Schoubben kijkt met plezier terug aan die tijd. “Zoals toen we van de ene plaats naar de andere reden door de dorpen. In elk dorp stonden er enthousiaste toeschouwers. In sommige dorpen had men zelfs een podium gemaakt waar we over moesten. We moesten dan bv ook streekgerechten proeven. Natuurlijk verloren we dan tijd die we achteraf opnieuw moesten goed maken” glundert Dirk Schoubben. “Of die keer dat we in de bergen in panne stonden met de camionet. We waren op een steen gereden en het carter was gescheurd. ‘s nachts om 10 uur. Geen taxi die de bergen in wou. Hotel gebeld. Die wilden ons niet komen halen. Dus slapen in de camionet, recht zittend in de vrieskou. ‘s Morgens hoorden we gerommel in de bergen. Ik wist niet wat het was. We zagen ook niets omdat de ramen aangevroren waren. Plotseling oranje lichten. Ik dacht die gaat ons rammen. Wij de camionet uit. Blijkbaar was het een sneeuwruimer. Uiteindelijk heeft iemand ons mee genomen naar het dorp. Daar heeft een andere rallyliefhebber ons toen geholpen om de camionet te herstellen.


 2016 starten we met een Subaru Impreza WRX STi in klasse 2E

 
De Subaru Impreza WRX STi heb ik volledig gedemonteerd. Ik heb de kast volledig zelf opgelast. Daarna gespoten. De bodemplaat is even mooi blauw als de rest van de wagen. Symtec heeft de computer, versnellingsbak en differentiëlen gedaan. De rolkooi werd bij Debackere geplaatst. De rest heb ik zelf gedaan” legt Patrick Gaethofs uit.

opname zonder titel-0065We starten in de Rallysprint van Moorslede met de Subaru. Dit zal een serieuze uitdaging worden. Bedoeling is om er enkele wedstrijden mee te rijden en dan te bekijken hoe het voelt.” aldus Patrick Gaethofs.

De overstap van de Honda Civic naar de Subaru Impreza is eigenlijk te groot” gaat Marc Ceyssens verder. “De topsnelheid ligt veel hoger. Daar waar je vroeger a fond kon rijden, zal je nu gas moeten terug nemen. Ook de acceleratie ligt hoger. Waar we met de Honda Civic bv 80km per uur haalden, zal dat nu misschien 130km per uur zijn. We komen dus met een grotere snelheid aan de rempunten. Die rempunten zullen nu anders liggen. Parcourskennis is er ondertussen wel, we weten waar de valstrikken zitten.”

 

 

opname zonder titel-0062Achteraf wil Patrick Gaethofs opnieuw in klasse 2C blijven rijden. Zoals de naam van het team, Fun Racing, laat uitschijnen is het de bedoeling om zich te amuseren. ‘Met de Subaru rijden is een beetje te duur om enkel voor het amusement te rijden. Ik ben pas op late leeftijd beginnen rijden. Ik heb niet de ambities om nog grote dingen te presteren. We rijden om er plezier aan te beleven. En het is plezanter als je op de limiet van de Honda kan rijden dan dat je bv maar op 70% rijdt met de Subaru. Om met de Subaru op de limiet te rijden moet je meer ervaring hebben. Ik rijd nog maar 2 seizoenen met een Civicske. Als er een koper gevonden wordt, zal de Subaru verkocht worden’ besluit Patrick Gaethofs.

 

Verder wil ik nog vermelden dat ook dit jaar Garage Gaethofs, Autobat en Wolf het team sponsoren.

KAMV
VAS
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
VAS
Monteberg Rally - Bjorn Syx geeft de zege niet uit handen
BRC
BRC MASTERS - Jimmy D'hondt op uithouding en regelmaat in Rallye de Wallonie
X