In 2015 maken we ons rally debuut. Dit na veel wikken en wegen omdat ik de rallysport nog maar een paar jaar ken. Jeffrey Decock vertelt ons zijn verhaal.

FB_IMG_1453117553420

Ik heb de rally leren kennen dankzij enkele Wervikse vrienden. Ze vroegen me meermaals om eens mee naar de rally te gaan kijken. In die tijd stond ik nogal sceptisch tegenover de rally. Af en toe reed ik eens op circuit en soms een kart wedstrijd. Rally kende ik eigenlijk niet.

In 2012 konden mijn vrienden me uiteindelijk overtuigen om ‘de frigobox’ ter hand te nemen en samen te gaan ‘kijken’ naar de Rallysprint van Moorslede. Dit werd mijn eerste rally als toeschouwer. En ik moet toegeven, samen met de vrienden en de goed gevulde frigoboxen heb ik ontzettend veel ‘fun’ gehad en was ik erg onder de indruk.

Na enkele jaren toeschouwer geweest te zijn, begon de interesse om zelf te rijden te groeien. Op internet werd er gezocht naar een budget vriendelijke rallywagen. Deze werd na enkele weken gevonden. Een Peugeot 106 Rallye van Gauthier Cnockaert, inmiddels een vriend van mij. Hij en zijn vader reden er al enkele jaren mee en na een intensieve testrit werd besloten om de wagen te kopen.

BRC
RT1

Uiteindelijk, met wat twijfels en veel vragen, richten we ons rallyteam op, DCRS Decock Rallysport. Vervolgens schrijven we ons in, om samen met mijn vriendin Sarah Glibert, ons debuut in de rallysport te maken. Mijn eerste rally als toeschouwer, de Rallysprint van Moorslede, wordt ook mijn eerste rally als piloot.

Enerzijds verbaast… beginners geluk of niet… maar we wonnen in onze klasse 1a met een mooie voorsprong. Dit smaakte naar meer.

Met veel ijver, misschien iets te veel, ingeschreven voor de Rallysprint van de Monteberg. Ik wilde mijn prestatie van Moorslede overdoen en was iets te overmoedig. Dit werd mij al na een paar km fataal. Met een crash bij het uitkomen van het befaamde bos. En dit met veel schade tot gevolg… Het was 100% een fout van de piloot! Ook dit is rally. Na de wagen volledig heropgebouwd te hebben, met dank aan diezelfde vrienden waardoor ik rally rijd, was aankomen vanaf nu het belangrijkste.

RO_2015_03_2In de Rally van Wervik was de doelstelling dan ook finishen . Met nog wat schrik en weinig vertrouwen reden ik en mijn co Sarah Glibert toch nog naar een 2e plaats in onze klasse 1a.

Ook de Aarova Rallysprint reed ik met mijn vriendin Sarah Glibert. Daar hadden we de eerste keer te maken met pech. Door een diepe coupure te nemen aan hoge snelheid treed de crash sensor in werking. Deze sensor dient, om bij een ongeluk de drukknop in te schakelen en de benzinetoevoer te blokkeren. Hierdoor verloren we 2 minuten en 30 seconden. Winst was niet meer haalbaar. Ondanks de prachtige chrono’s die we die dag reden, werden we uiteindelijk pas 3e in onze klasse. Oh ja we hebben ons geamuseerd en weer veel bijgeleerd. Op naar de volgende.

De volgende rally was de Hemicuda Rally. Aangezien mijn vriendin eens van aan de zijlijn wilde toekijken, ging mijn goede vriend Kevin Landsheere mee als co. Dit resulteerde in een goede samenwerking en een goed resultaat. Na 4 kp’s stonden we ruim voor. Met wat geluk konden we de wedstrijd uitrijden. De andere 8 kp’s reden we met slippende koppeling. Door de goede chrono’s van de eerste 4 kp’s eindigden we nog 1ste in onze klasse.

6UK_104-4Als slot reden we dan nog de 6 uren van Kortrijk. Dit keer met een andere vriend, namelijk Jordy Karnier. Voor hem was dit zijn eerste rally. De 6 uren van Kortrijk staat bekend als de ‘Vlaamse Condroz’ en het werd snel duidelijk waarom…. uitrijden op zich zou hier al met een beker beloont moeten worden. Zeer vuile modderachtige omstandigheden, diepe coupures, geschift onverhard, kortom een toffe rally Door de vele sorties etc… was het een relatief korte rally. Maar we bleven in koers en hadden veel bijgeleerd, zowel ik als Jordy. Ook hier werd de klassewinst behaald, weliswaar door de magere opkomst in klasse 1a. Maar zoals ik al zei uitrijden hier was op zich al een puike prestatie.

Dit is zo een beetje, in het kort, hoe 2015 verlopen is.

Nu we 2016 zijn ingegaan, zullen we terug van de partij zijn om er opnieuw een aardig rally seizoen van te maken. Het begint al aardig te kriebelen want de eerste VAS rally komt dichterbij. Net zoals vorig jaar gaan we terug rijden met de kleine maar dappere Peugeot 106 Rallye, namelijk in divisie 1-2 klasse 1a.

Onze doelstelling dit jaar is het VAS kampioenschap rijden met de intentie om divisie 1-2 klasse 1a titel op ons palmares te schrijven. En natuurlijk ook nog veel bij te leren en betere chrono’s neer te zetten. Net zoals vorig jaar starten we in de Rallysprint van Moorslede die plaats vindt op 12 en 13 maart.

Wens ons veel succes toe.

Het DCRS team.

VAS
RT2
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
VAS
Monteberg Rally - Bjorn Syx geeft de zege niet uit handen
BRC
BRC MASTERS - Jimmy D'hondt op uithouding en regelmaat in Rallye de Wallonie
X