Een mooi deelnemersveld, de zon van de partij… alles was aanwezig om er een mooie rallysprint van te maken. De nieuw uitgetekende proef lag er echter zeer glad bij waardoor de sorties niet uitbleven. En aangezien er bij een rallysprint geen ‘alternatieve’ route is, betekent dit wachten. De toeschouwers namen het er echter graag bij. De spectaculaire passages maakten immers veel goed. De deelnemers, die soms lang dienden aan te schuiven in een tot oven omgetoverde wagen, hadden er ook begrip voor. Veiligheid gaat immers altijd voorop. Ondanks het vele wachten, kan Team Bassin Roeselare terugblikken op een geslaagde wedstrijd.

Vrij makkelijk kon thuisrijder Pieter-Jan Maeyaert de wedstrijd op zijn naam schrijven. Met zijn Ford Fiesta R5 trok hij vanaf het begin in de aanval. Zijn rechtstreekse concurrent, Steve Bécaert, werd meteen op 14 seconden gezet. Ook in de andere drie proeven was de scratch voor Maeyaert. Bécaert was nog niet helemaal bekomen van zijn vrij zware sortie in Ieper. Enerzijds had hij nog wat fysieke ongemakken (pijnlijke ribben) en anderzijds moest het vertrouwen opnieuw opgekrikt worden. Punten pakken voor het VAS kampioenschap en de Citroën DS3 R5 heelhuids aan de finish brengen. Met een mooie tweede plaats kunnen we zeggen dat deze doelen ruimschoots gehaald werden. De snelle Brit Johnnie Ellis (Mitsubishi EVO) was de snelste FIRC rijder en vervolledigde het podium.

Bij de historics stond er geen maat op Paul Lietaer. Hij reed met zijn Ford Escort naar een vierde plaats algemeen. De top vijf wordt volgemaakt door Steven Dolfen. Dolfen was aan de finish uitermate tevreden dat hij zich had kunnen tonen. De Clio R3 Max stond immers helemaal niet op punt tijdens de Rally van Ieper.

KAMV
VAS

Christophe Devleeschauwer finishte met zijn Ford Fiesta R5 op een zesde plaats en kon maar nipt de revelatie van de wedstrijd, Kjell Vandenberghe, afhouden. Met Pistoletto BMW M3 van zijn vader finishte hij als eerste BMW rijder op een zeer verdienstelijke zevende plaats. John Reddington (Ford Escort), Xavier Alliet (BMW M3) en Dirk Vermeirsch maakten de top 10 vol.

In Divisie 1-2 stond er geen maat op Stefaan T’Joens die met zijn Renault Megane een foutloze wedstrijd reed. Op ruime afstand reed Jeffrey Decock met zijn Honda Civic als tweede in Divisie 1-2 over de eindstreep. Decock werd ook winnaar in klasse 2C voor Luc Diet (Peugeot 106) en Eddy Buntinx (Citroën Saxo). Maarten Bruggeman (Honda Civic) werd derde in Divisie 1-2 en winnaar in klasse 1A voor Guy Dierckx (Toyota Corolla) en Stephen Wyckaert (Renault Clio).

In Divisie 5, ook de youngtimers genoemd, ging de zege Frederik Benouwt met de mooie Peugeot 309 GTi. Dick Lambrecht (Opel Corsa) werd tweede voor David Deroo (Fiat Tipo).

Tot slot nog dit. Aan de finish ook twee fiere vaders. Als je als vader voor het eerst aan de start verschijnt met je dochter als co-pilote en dit tot een goed eind weet te brengen dan mag dat ook wel. Proficiat aan Patrick en Lotte Gaethofs en aan Pascal en Alanis Clarys.

BRC
RT2
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X