Christophe Wilt goes wild in de Charlemagne

Marc Amourette ging van start in de Charlemagne rally met de ex Davy Vanneste Citroen C3 R5 nadat zijn exemplaar een 14 dagen voor de wedstrijd te zwaar beschadigd werd tijdens een wedstrijd waar deze verhuurd was. Hij opende meteen met een snelste tijd op de openingsproef. Christophe Wilt die in Béthune nog diende op te geven liet even begaan maar ontbond dan zijn duivels wat hem na de éérste dag de leiding opleverde met ruim 25” voorsprong op de winnaar van 2019. Amourette haalde het toen nipt van Melissa Debackere. Vic Heuninck, die zoals gewoonlijk meteen met het mes tussen de tanden in de aanval, ging slaagde er eveneens in om de VW-rijder een snelste tijd te ontfutselen. Hij nestelde zich aan boord van zijn Citroen DS3 R5 op een voorlopige 3de plaats na de 7 proeven op zaterdag. Laurent Bayard die voor de gelegenheid in een Skoda Fabia R5 reed, kreeg op de 3de proef mechanische problemen wat hem een forse duik deed maken in de voorlopige stand (26ste na dag 1). Sebastien Alemay moest zich in zijn Skoda Fabia uit de naad rijden om een niet aflatende Christophe Verstaen achter zich te kunnen houden met amper 4” voor plaats 4.

Regen

Was het droog op zaterdag dan was het des te natter op zondag waar bij wijlen de regen met bakken uit de lucht kwam. De proeven werden in ware schaatsbanen herschapen. Wilt behield de controle over de wedstrijd en zette op 2 van de 4 proeven de snelste tijd neer. De overige 2 liet hij aan Amourette die nog kon terugkomen tot op 11” van de VW-rijder die hier zijn 4de zege van het seizoen op 5 wedstrijden behaalde. Heuninck bleef stationair op plaats 3 maar kreeg het doorweekte publiek terug op zijn hand met zijn spectaculaire rijstijl. Bayard presteerde een waar huzarenstuk. Hij bleef aanvallen en kon uiteindelijk beslag leggen op de 7de plaats. Van een remonte gesproken. Sylvain Fouteret, die trouwens ook de klasse RC5 won in een Renault Clio, legde beslag op een mooie 9de plaats algemeen. Farouck Moullan stelde eens te meer teleur met een povere 8ste plaats en dit met een Ford Fiesta WRC, een wagen die toch wel tot meer in staat is.

The best of the west

Paul Lietaer overklaste met groots vertoon de historic en reed in zijn Opel Manta 400 weg van de concurentie richting overwinning. Hij finishte met ruim 5′ voorsprong op Eddy Lair in een R5 turbo. David versus Goliath zeg maar. Jean Louis De Roeck gaf op op zaterdag met technische problemen aan de BMW M3. Na zijn herstart op zondag, slaagde hij erin door het deelnemersveld te snellen naar de 3de plaats.