Voor Jony begon de interesse in de autosport eigenlijk al als klein ukkie. Hij maakte graag wat tijd voor ons vrij om zijn verhaal te vertellen alsook zijn ervaringen in 2018 en de plannen voor 2019.

Hoe is het eigenlijk allemaal begonnen voor jou in het rallywereldje ?
Als klein mannetje keek ik ieder jaar uit naar de TAC-rally. Deze startte en passeerde aan onze deur, KP Ondank waar ze aan het kapelleke moesten inslaan.
Enkele jaren later mocht ik dan helpen om de KP mee op te slaan en dat was natuurlijk superleuk om met een heel team samen te werken en ervoor te zorgen dat anderen hun hobby konden uitoefenen.
Toen ik 14 jaar was begon mijn broer autocross te rijden en wij gingen dan allemaal mee om te supporteren.
Toen ik 16 jaar was mocht ik dan eindelijk eens zelf het stuur in handen nemen tijdens een autocrosswedstrijd en dat is een moment dat ik niet vlug meer zal vergeten. Van mijn meme had ik een Ford Fiesta 1000 cc gekregen daar zij er niet meer mee op de weg mocht.

Vanaf toen is eigenlijk alles een beetje begonnen voor mij. We gingen nog steeds heel veel naar rally kijken over heel België en ik had al vaak de vraag gesteld aan mijn ouders om zelf rally te mogen rijden maar het antwoord bleef neen tot in 2013 tijdens de East Belgian.
Tijdens deze rally liepen we over een KP, daar deze stil lag, en ik was zo wat aan het praten met mijn papa over dat dit toch wel tof moest zijn om hier aan de start te staan in deze prachtige omgeving. Toen kreeg ik het magische woord, JA, van mijn papa en dat ik maar moest kijken om te kunnen rijden. Ik superblij natuurlijk en toen is alles vlug gegaan.
We gingen op zoek naar een budgetvriendelijk wagentje en via vrienden, die eentje wisten staan, hebben we dan ook vlug eentje op de kop kunnen tikken en zo stond mijn eerste rallywagen in onze garage. We kregen de wagen op tijd klaar om te kunnen starten in onze eerste wedstrijd, RS Moorslede. Kort daarna reden we dan ook voor de eerste keer zelf de TAC-rally maar dit was niet meteen één van onze gemakkelijkste wedstrijden. De motor was het half en half aan het opgeven en telkens ik schakelde kwam er een grote rookpluim uit de wagen.
Zo is de bal eigenlijk aan het rollen gegaan tot op de dag van vandaag. Ik start nu met mijn 6de seizoen. Vijf seizoenen met onze welgekend Corsaatje en dit seizoen met de Astra waarmee ik reeds 1 wedstrijd reed. Het wordt dus een interessant seizoen voor mij.

In de rally van Zuid-Limburg 2018 kwam je voor de eerste maal aan de start met de nieuwe wagen, Opel Astra. Hoe waren je eerste ervaringen met de nieuwe wagen en verliep de overstap vlot ?
Mijn eerste ervaringen met de Astra waren fantastisch ook al omdat de verschillen heel erg groot zijn in vergelijking met de Corsa. De Corsa was eerder een standaard wagentje met enkele veranderingen. Een heel tof en betrouwbaar autootje waar ik heel veel plezier heb aan beleefd alsook waarmee ik heel wat rappe tijden, wat ik niet verwacht had van mijn Corsaatje en heel wat prijzen mee heb gereden. Kortom een perfect leerautootje voor iemand die begint met rally te rijden.

VAS
RT1

De Astra is een heel andere uitdaging. De wagen is heel anders gebouwd oa een sper, andere vering, … het verschil is dus immens groot.
De overstap verliep volgens mij beter dan verwacht maar na één wedstrijd is dit eigenlijk moeilijk te zeggen. Misschien praat ik binnen enkele wedstrijden helemaal anders als ik al wat meer ervaring heb met de Astra. We zullen zien.

Hoe kijk je terug op 2018 en wat waren je ervaringen ?
Het was eigenlijk een gemixt seizoen. Ons doel was om terug kampioen te rijden in onze klasse samen met mijn vaste co in het door velen vergeten criterium. Halverwege het seizoen sloeg het noodlot echter toe en kwam ik zonder copiloot te zitten en met een goed kampioenschap in het vooruitzicht was dit uiteraard geen goed teken.
Naast de wedstrijden voor het criterium reed ik ook enkele VAS-wedstrijden samen met mijn tante, Nadine Vande Walle, en ik was dan zeer blij dat zij de plaats van mijn copiloot wou inpakken om zo toch nog wat punten te kunnen pakken voor het kampioenschap.
In Roeselare, Omloop van Vlaanderen, was het alsof de duivel in mijn wagen zat want de motor brak. Kampioenschap was gaan vliegen met nog 1 wedstrijd in het verschiet, de East Belgian.
We hebben dan maar een nieuwe motor gemaakt en zijn dan toch afgezakt naar Saint-Vith om nog éénmaal alles te geven samen met co-pilote Elien Verhaeghe maar het mocht niet meer zijn. Uiteindelijk werden we toch nog 3de waar ik uiterst tevreden mee was. Voor ons blijft het belangrijkste de fun en rijden we dan ook nog eens prijs dan is dat zeer mooi meegenomen.

Welk programma heb je voor ogen voor 2019 en wat zijn je doelstellingen ?
Het programma dat we voor ogen hebben is zoals de voorgaande jaren en mix van enkele VAS-wedstrijden en het criteriumkampioenschap.
Tijdens de VAS-wedstrijden neemt mijn tante, Nadine Vande Walle, de nota’s voor haar rekening en tijdens de wedstrijden voor het criterium neemt Elien Verhaeghe de nota’s voor haar rekening. Elien was eerder al co-pilote bij mij en ik was dan zeer blij dat ze het terug ziet zitten om met mij mee te gaan.
Wedstrijden die op het programma staan in functie van het criteriumkampioenschap die samen met Elien Verhaeghe worden gereden zijn : Haspengouwrally (23/02), Spa rally (16/03), TAC-rally (13/04), Sezoensrally (18/05), Omloop van Vlaanderen (6/09) en East Belgian (28/09).
Er staan al 2 wedstrijden vast nl. ORC (02/06) en rally van Zuid-Limburg (10/11) die samen met tante Nadine Vande Walle zullen gereden worden en normaal zal dit nog aangevuld worden met één extra wedstrijd.
Onze doelstellingen zijn eigenlijk niet moeilijk. Gewoon fun hebben en de resultaten zullen dan wel vanzelf komen.

Ook een copiloot is zeer belangrijk. Hoe ga je te werk om een goeie te vinden en wat verwacht je van je co ?
Inderdaad een copiloot is heel belangrijk en dit niet enkel om de nota’s te lezen.
Velen zeggen mij in de TAC heb jij toch geen co nodig maar dan heb ik rap mijn antwoord klaar. Inderdaad voor de KP’s, die ik ken als mijn broekzak, heb ik die inderdaad niet nodig maar een co is voor meer dan alleen de nota’s van belang. Een co moet je als piloot ook kunnen oppeppen als je effen in een dipje zit of een foutje hebt gemaakt en een co moet je er ook op wijzen, door de intonatie aan te passen bij de nota’s , dat je te geweldig bezig bent en beter wat rustiger aandoet. Zo weet je als piloot ook of je al dan niet goed bezig bent.
Maar een copiloot is wel meer dan enkel lezen en schrijven. Men mag niet te laat zijn met de nota’s want dit kan grote gevolgen hebben. Foutje is vlug gemaakt.
Een copiloot moet ook goed kunnen tellen want voor de TK-kaart moet je maken dat je niet te vroeg of te laat in klokt want dit kost je straftijd en dit is geen goeie zaak als je aan het strijden bent voor een podiumplaats.

Financieel verwacht ik enkel van mijn co dat hij de inschrijving betaald en voor sommigen is dat een struikelblok omdat dit soms toch over wat geld gaat maar daar tegenover staat dat ik wel de kosten aan de wagen voor mijn rekening neem en dit kan soms ook aardig oplopen.

Je bent nu al een tijdje actief in het rallywereldje. Is er een bepaalde herinnering of wedstrijd waarvan je zegt dit zal ik toch nooit meer vergeten ?
Op iedere rally gebeurt er wel eens iets waarvan je zegt ola. Maar toch, ze zeggen wel eens als alles vlot en goed loopt kan er rap iets gebeuren. Dit mocht ik ervaren in de Sezoensrally.
Alles verliep goed en vlot, trouwens al het hele seizoen, en dan een bocht waar ik de coupeure niet juist pakte en we eruit werden gesmeten. Onderste boven de gracht ingesmeten en dit zal ik inderdaad niet vlug meer vergeten.
Om uit de auto te geraken was ook nog een hele klus maar gelukkig hadden wij 2 niks en viel de schade aan de wagen ook mee.
Voor mij persoonlijk zijn de Sezoensrally en de East Belgian de mooiste rally’s. De Sezoensrally omdat dit met het onverhard goed aanleunt bij mijn ervaring in de autocross waar ik toch heel wat heb geleerd en de East Belgian omwille van de prachtige omgeving.

Er zal ongetwijfeld zowel tijdens als naast de wedstrijden een heel team achter je staan. Wie zijn ze?
In het begin was dat allemaal nog wat moeilijk en je probeert dan ook zoveel mogelijk zelf te doen of samen met vrienden.
We kregen dan de kans om service te krijgen bij VADA-racing en dat was een heel verschil omdat je daar een heel team hebt die al heel wat ervaring heeft op rallyvlak.
Ondertussen is dit al uitgegroeid tot een hechte VADA-familie. Iedereen kent iedereen en helpt waar hij kan. Als ikzelf geen rally rij ben ik meestal terug te vinden op de service.
Ook in het maken van bepaalde keuzes is alles makkelijker geworden door mijn pa en Kristiaan die me altijd bijstaan met raad en daad. Ook met andere wordt wel eens overlegd en in bepaalde situaties kan dit wel helpen.

Kijk je naar een bepaald iemand op omwille van zijn rijstijl of prestaties ?
Toen ik klein was keek ik heel erg op naar Colin Mcrae. Wat hij kon en deed met vele wagens was niet normaal en zijn filmpjes worden zelfs nu nog af en toe eens bekeken. Ook toen we zijn spelletjes hadden voor op de pc vroeger deden we niet veel anders of dit.
Nu met onze Belg, Thierry Neuville, in het WRC is er veel veranderd. Zijn rijstijl en prestaties zijn top. Het is ook leuk om weten dat er een rally is die verreden wordt in zijn geboortedorp.
Persoonlijk mocht ik Thierry nog niet ontmoeten maar ik hoop dat dit er ooit van komt.

Is er een bepaalde wedstrijd waar je nog niet aan de start stond waarvan je zegt daar zou ik ooit graag eens aan de start staan ?
In België niet direct. Wel zou ik ooit graag eens een onverhard wedstrijd rijden. De ervaring die je daar kan opdoen moet immens groot zijn.

Is er een bepaalde wagen waarvan je droomt om ooit eens mee te rijden ?
Ik ben een grote fan van Subaru dus is de keuze rap gemaakt. Het lijkt me zalig om eens te rijden met een Subaru WRC, een krachtige en machtige wagen om eens mee te rijden en zeker om eens mee te koersen.

Zijn er mensen die je nog eens extra wil bedanken ?
Eigenlijk veel mensen maar en vooral mijn moeder, Frieda Holsbeke en mijn pa, Eddy Vande Walle om mij de kans te geven om rally te rijden en om altijd achter mij te staan en te helpen bij alle evenementen die we organiseren.
Ook mijn vriendin, Melissa Holsbeke, om mij nu en dan te moeten missen omdat ik veel bezig ben met rally.
Kristiaan Vandamme mag ik zeker ook niet vergeten voor al zijn tips en tricks die hij vertelt en waar ik heel veel van bijleer en ook omdat hij altijd klaarstaat om bij te springen op mechanisch vlak zoals zijn hele team, VADA-racing, altijd voor mij klaarstaat.
Ook nog een woordje van dank aan alle servicemannen, alle supporters en al mijn sponsors.
En last but not least aan mijn co’s want het is dankzij hen dat ik rally kan rijden.

RT2
RallyTime animated
Rallyliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen in Trois-Ponts
BRC
TAC Rally - Boeiende affiche in de maak
VAS
Verslag Short Rally van Moorslede 2024
VAS
Debackere en Degryse domineren Short Rally van Moorslede
BRC
Miclotte-T'Joen vanaf TAC Rally in het BRC
BRC
2WD Trophy voor Delvigne met Nissan Micra in Rallye des Ardennes
BRC
Jonas Dewilde leider in het Kroon-Oil BRC Divisie 2
BRC
Jos Verstappen wint de 70ste Rallye des Ardennes
BRC
Rallye des Ardennes - Verstappen neemt de leiding na de opgave van Rouard
BRC
Rallye des Ardennes - Rouard neemt de beste start
X