Piloten, je vindt ze in alle beroepen. Van garagehouders tot boekhouders, van bakkers tot beenhouwers. Vandaag komen we wat meer te weten over de snelle beenhouwer, Cris Algoedt, uit Zwevezele.
Wanneer en hoe is alles begonnen voor jou in de rallysport?
Het is allemaal begonnen in 2003 tussen pot en pint toen we wekelijks bezig waren over rally in restaurant Breughel bij Marc Deblieck. Plots had hij het idee dat we samen zouden gaan voor onze nationale vergunning en zodoende zouden kunnen starten in de Omloop van Vlaanderen met een Ford Focus in de Focus-cup. Zo is de trein eigenlijk vertrokken.
Was het een bewuste keuze om te gaan rijden met de wagen waar je nu mee rijdt of was dat eerder toeval?
Een bewuste keuze van rallywagen was BMW al de rest was eens uitproberen. Ford Focus, Escort Cosworth en EVO XI. Na dit alles BMW.
In je carrière zult ge ongetwijfeld al het één en ander meegemaakt hebben. Is er één moment waarvan ge zegt dat zal ik toch nooit meer vergeten?
Mooiste anekdote of herinnering is met Johan Caen naar Zuid-Frankrijk een BMW gaan kopen. Vanaf dan wist ik dat het niet voldoende was om als piloot zot te zijn maar dat het super plezant is als gans uw team zot is.
Ook een copiloot is heel belangrijk. Hoe ga je eigenlijk te werk om een goeie te vinden waar je het volle vertrouwen in hebt want dat is toch belangrijk tijdens een wedstrijd?
Het moeilijkste te vinden is een copiloot die aan alle eisen voldoet van een lastige slager.
Het langst en het meest heb ik gereden met Danny De Busschere die jammer genoeg door medische redenen de helm aan de haak moest hangen.
Door de jaren heen zijn er reeds 14 verschillende copiloten mee geweest waarvan ik iedereen terug zou meenemen zolang het maar leuk is in de auto. Nu is de co wel heel belangrijk daar onze manier en ambitie van rally rijden veranderd is.
Is er een bepaalde wagen waarvan ge zegt daar zou ik nog eens een wedstrijd mee willen rijden?
De wagen waar ik nu mee rij al zou een Porsche GT3 mij ook niet misstaan.
Zowel tijdens als buiten de wedstrijd zal er ongetwijfeld een heel team achter jullie staan die ervoor zorgen dat jullie met een goeie auto aan de start kunnen komen. Wie zijn die mannen of vrouwen?
Ons team, team Danneels, bestaat uit ex copiloot Danny die nu tot teammanager omgedoopt is of eigenlijk het mannetje van alle werk want manager klinkt zo geleerd.
Voor de auto is Karel Bril van KB-racing verantwoordelijk want hij heeft de wagen ook volledig zelf opgebouwd.
Onze team doelstelling is als we aan de start staan dan moet de wagen zowel mechanisch als visueel perfect in orde zijn. Dat is door mijn beroepsmisvorming.
Je hebt al heel wat wedstrijden gereden. Is er een bepaalde wedstrijd waar je nog niet aan de start stond waarvan je zegt die zou ik ooit nog eens willen rijden?
Misschien ooit eens het BK al is dit niet haalbaar met de slagerij. Ik mag en moet nu al heel dankbaar zijn dat mijn vrouw en haar team mij dit gunnen want zonder hen geen rally. Een hele grote dank u wel hiervoor.
Is er iemand waar je naar opkijkt omwille van zijn rijstijl of kwaliteiten?
Ikzelf heb niet echt iemand waar ik naar opkijk maar ik heb wel heel veel bewondering voor hoe sommige mensen een auto beheersen.
Al plannen voor volgend seizoen of is het nog afwachten?
Ons programma zal eruit zien zoals vorig seizoen maar soms zit een verrassing in een klein hoekje.
Hartelijk dank Cris voor je tijd en de aangename samenwerking. Wij wensen jullie alvast heel veel succes in het aankomende seizoen.