We kwamen met de ferry vanuit Hull (onze thuisstad) naar Zeebrugge op vrijdagmorgen. We waren aan de late kant. Gelukkig hadden vrienden van ons reeds het roadbook opgehaald zodat we meteen aan de verkenningen konden beginnen. Deze editie gold als mijn 9de deelname en Gavin zat ook al aan zijn 3de dus de proeven brachten geen grote verrassingen.

Op KP01 wilden we zeker de haakse linkse achter de 2de brug over de A19 dubbelchecken. Daar wilden we weten hoe diep we konden couperen. De bocht naar rechts achter de FF wilden we evenzeer controleren daar deze wel eens glad durft te liggen. Het onverhard op KP2 leek er beter bij te liggen dan vorig jaar. We namen ook ruim de tijd om de beste rijlijn uit te werken in de links-rechts combinatie met het wipje, op KP3. Daar leek iedereen wel een andere lijn te kiezen.

Daar we startten als wagen nr. 98 konden we zaterdagmorgen nog even langer in bed blijven liggen. Het haasten naar KP1 leek dit jaar geen issue te zijn. De Werviknaren leken er ook voor gekozen te hebben om langer in bed te blijven liggen. Op de TC van KP1 had onze goede vriend Gregory Vanovertveldt (nr. 96) een probleem. Hij was zijn balaclava (bivakmuts) vergeten op service. Geen nood, ik heb er steeds een op reserve mee. Blij dat ik kon helpen! Verder hadden we op de stage geen noemenswaardige problemen en reden we een mooie tijd van 3:06.00. De meeste mensen realiseren zich niet dat onze wagen quasi standaard staat. Enkel de schokdempers werden vervangen door Bilstein-exemplaren. Verder staat de wagen hetzelfde als de straatversie. Dus waren wij zeer tevreden met onze tijd.

VAS
RT1

KP2 werd echter een verrassing. Eens de eerste bocht voorbij werd de KP zeer glad. Nadien, op de re-group, spraken we ‘r nog deelnemers over aan en zij klaagden van hetzelfde. Misschien werd er stof op de weg geblazen? Ook KP2 werd zonder grote problemen afgewerkt en we klokten af op 5:40.1

KP3 was zo snel, mogelijk zelfs sneller, als we verwachtten. De rijlijn die we tijdens verkenning bespraken voor de links-rechts met een wipje bleek dan toch niet ideaal te zijn. Telkens we ‘r passeerden veranderden we de rijlijn. Uiteindelijk, in de 3de boucle, besloten we om daar gewoon even van het gas te gaan en zo de wagen op de baan te houden. Jammer genoeg voor onze vrienden van wagen nr.96, hield de rally voor hen hier ongeveer op. Na deze combinatie, bij de eerstvolgende haakse linkse, verloren ze de remmen en gingen ze van de baan. De volgende bochten, de lange rechtse en de linkse rond de boom behoren tot onze favorieten van de hele rally. Daar waren we op ons best. De wagen voelde goed aan en het bekijken van de onboards gaven dit ook weer, de wagen reageert zeer goed.

De twee daaropvolgende boucles passeerden zonder problemen. Dit in contrast met KP5 die geannuleerd werd na een zware sortie. Gelukkig bleef de crew ongedeerd. We wensen hen het allerbeste met de wederopbouw van de wagen.

Bij het ingaan van de laatste boucle stonden we 0,1 sec achter op Andy Thomson met zijn Sapphire 4×4. Ik heb 6 jaar naast Andy gezeten dus was hij er tuk op ons te verslaan. Hij verklaarde ooit dat als Gavin hem kon verslaan, het voor hem tijd was rally achter zich te laten. Andy’s auto heeft zowat 400pk, de onze om en bij de 250. Gelukkig voor Andy versloeg hij ons uiteindelijk met 25 seconden.

Op KP10 hadden we even een warm momentje waar eerder op de dag een  wagen de gracht had opgezocht. Toen we ‘r passeerden vroegen we ons af hoe dit in godsnaam mogelijk was dat hij er dáár afgegaan was. Op KP10 konde  we het aan den lijve ondervinden. Dit stuk bestaat uit ‘L1 cut, in R2 cut ,in L3 cut en R1 cut’ De L3 coupeerden we te diep en we raakten een bult of zo waardoor onze wagen de lucht in gekatapulteerd werd. We leken precies over de R1 te vliegen en landden gelukkig in het midden van de weg (zie https://www.youtube.com/watch?v=OirSlPk9qlc&feature=share op 1:47) Toen zeiden we tegen elkaar: “Zo heeft hij het dus gedaan”

KP11 was goed, maar de diepe coupures in KP12 https://www.youtube.com/watch?v=dxhO7gsFmM0&feature=share waren voor ons toch een probleem. We slaagden er in om voor de tweede maal op die dag ons linkervoorwiel te breken.

Over het algemeen bekeken waren we aangenaam verrast met hoe de rally verliep. Gezien het grote aantal deelnemers was er maar één annulatie, uitzonderlijk! Hartelijke dank aan de organisatie en de marshalls. Nog meer dank gaat uit, zoals steeds, naar onze service crew Rob Burton, Geert Santens, Kilian Santens, Bart Sagaert, Fritzie en Oliver. Zonder hen zouden we niet kunnen deelnemen hebben. Ook een speciaal woordje van dank aan Marjan Bostoen om ons te voorzien van voedsel en drank EN Belgisch bier natuurlijk 🙂

KAMV
RT1
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X