Om deze eerste stappen goed voor te bereiden kregen de nieuwe pupillen van Freddy Loix en het Pevatec-team donderdag de gelegenheid om in de streek rond Chimay hun ŠKODA FABIA R5 tijdens een testsessie aan de tand te voelen. Hoewel de regen aan het eind van de voormiddag even voor stoorzender speelde, kon achteraf een positieve balans worden opgesteld. “Deze FABIA R5 gedraagt zich schitterend”, glimlacht Sébastien. “In vergelijking met de wagen die ik aan het begin van het seizoen bestuurde, is deze van een andere wereld! Alles is gewoon beter: het vermogen van de motor, maar ook de wegligging en de grip. Deze ŠKODA lijkt me heel makkelijk te besturen en bovendien heel precies. De auto doet me zelfs terugdenken aan mijn kartjaren…”

Op zijn 22ste heeft Sébastien nog heel weinig ervaring met een vierwielaangedreven bolide met turbomotor. Maar hij leert snel… “Hij heeft me – nog maar eens – verbaasd”, stelt corijder Thomas Walbrecq. “Na amper een paar kilometer voelde ik al dat hij zich goed voelde achter het stuur, sereen ook. Ik heb hem meer dan eens in de gaten gehouden en hij bleek zo cool dat ik de indruk had dat hij thuis met de PlayStation aan het spelen was. De wagen lijkt perfect bij hem te passen en lijkt ook makkelijk te besturen. Uiteraard is er een groot verschil tussen een testbasis en een rally, maar ik ben heel tevreden over de manier waarop alles vandaag is verlopen.”

RT2
BRC

In de regio van Tielt, waar 14 chronoritten (162 km tegen de klok) op het programma staan, komen Sébastien en Thomas echter met bescheiden ambities aan de start. “Het is heel eenvoudig: we stellen hen qua resultaat geen enkel doel”, aldus Freddy Loix, hun coach en raadgever van ŠKODA België. “Het enige wat we vragen is dat ze zonder druk hun FABIA R5 onder de knie krijgen. Ze moeten ervaring opdoen, en daarvoor is het halen van de finish de belangrijkste voorwaarde. De TAC Rally is een heel geschikte wedstrijd om een wagen te leren kennen, want er zijn slechts vier verschillende klassementsritten, die de deelnemers drie of vier keer moeten afwerken. Als de weersomstandigheden constant blijven dan kan je in iedere lus progressie boeken. De tenoren – die het parcours uitstekend kennen – zullen allicht onmiddellijk in het juiste ritme zitten, en ik besef dat Sébastien en Thomas nogal wat tijd zullen verliezen. Dat is maar normaal! Het belangrijkste is dat ze bij iedere doortocht wat vooruitgang boeken en zo het verschil met de snelsten beetje bij beetje kunnen verkleinen.”

Sébastien en Thomas zullen hun samenwerking met ŠKODA België dus in alle rust en kalmte afwerken. “We vertrekken tegen 70 %”, besluit de rijder uit Donstiennes. “En als we aan het eind van de dag aan 80 of 85 % zitten, dan is dat uitstekend! We zullen later in het seizoen nog genoeg kansen krijgen om voluit aan te vallen…”

RT1
RT2
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
X