De tijden dat rallyorganisatoren naar believen wegen konden uitkiezen en dorpjes doorkruisen om hun proef elk jaar te vernieuwen, liggen al lang achter ons. Maar in de regio Namen heeft de automobielclub van Namen, dankzij de sterke banden van vertrouwen en loyaliteit met de meeste gemeenten waar de rally van Wallonië de afgelopen 30 jaar passeerde, een voorrecht en daardoor hebben ze met inachtneming van het wettelijk en het sportief kader voor de vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap toch enige ruimte om hun parkoers aan te passen.

Daarvan profiteert dit jaar alvast de 34ste editie met diverse aanpassingen. Maar niet op vrijdagavond, want voor het showgedeelte op de Citadel (waar de teams twee maal passeren) blijft alles identiek zoals in 2016.

Zaterdag beginnen de teams hun dag met de te duchten proef van Arbre. Daar wordt (ter wille van enkele bewoners) de startzone wel aangepast, maar die ingreep wordt grotendeels gecompenseerd tijdens de finale met de ongekende doortocht in Besinne en de finish aan het voetbalplein van Lesves. Dan volgt Bois de Villers, zonder noemenswaardige veranderingen en de andere bekende showproef van Malonne. Hoewel de start verplaatst en de finish aangepast worden, blijft de proef grotendeels hetzelfde, al zijn er deze keer maar twee i.p.v. drie passages en dat louter en alleen om te voldoen aan de maximale limiet van het aantal kilometers. Na een regroup in Jambes worden de debatten dan hervat in Natoye waar start en finish eveneens aangepast werden, zodat na vier jaar de verwachte terugkeer naar Maibelle mogelijk werd. Maar de inwoners van Maibelle kunnen ook nog weg voor ze ingesloten worden door de proef van Mohiville, de vijfde proef van de dag, waarvan -eveneens omwille van de limiet van het aantal wedstrijdkilometers enkel de finishzone ingekort wordt.

RT1
BRC

Zondag staan er vier verschillende proeven op het programma van de kortste etappe. Vedrin en later Wartet worden in omgekeerde richting gereden, waardoor we dus twee nieuwe proeven krijgen, tenminste voor die piloten die deze proeven nooit in die configuratie (met aangepaste finish van Wartet) reden. Ook aan de proef van Crupet werd gesleuteld, want via de doortocht in het gehucht Jassogne krijgt ze een start met een showgedeelte. Via de proef van Naninne keert men dan terug naar de boorden van de Maas. Gezien het succes van vorig jaar opnieuw met een licht aangepaste showronde maar nu ook terug met een vroegere onverhardstrook in het tweede gedeelte, die evenwel niet te zwaar zal zijn aangezien ze voor de start goed geprepareerd zal worden.

In totaal moeten de deelnemers dus verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven afwerken (2 op vrijdag – 3 lussen van 5 kp’s op zaterdag en 2 lussen van 4 kp’s op zondag) of in totaal 740 km, waarvan 230 tegen de klok.

RallyTime animated
VAS
BRC
Ardeca Ypres Rally: Lefebvre en Loix als uitdagers
BRC
Ardeca Ypres Rally - Loix, Casier en Verstappen zijn er klaar voor!
BRC
Niels Reynvoet wint Sezoensrally na spannende finale
BRC
Startvolgorde Sezoensrally
BRC
BRC Masters - Jos Verstappen gaat voor winst in Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - Eddy Buntinx start thuisrally als leider in de 2WD Trophy
BRC
Vincent Verschueren kijkt uit naar Sezoensrally
BRC
Sezoensrally - De Belgische top aan de start op de maaskiezel
47ste Sezoensrally - Padeltoernooi tussen enkele BRC-teams
BRC
Voorlopige deelnemerslijst 47ste Sezoensrally
X