Met nummer 87 op de deuren van de Ford Escort stond Koen Verhaeghe aan de start van de TAC rally in Tielt. Co-piloot van dienst was Pieter Gouwy. Voor Pieter was het zijn debuut naast Koen, maar de voorbereidingen waren alvast zeer goed verlopen. Zaterdagmorgen om 9u10 passeerden ze een 1ste maal het podium. De start van een lange rally dag. Koen Verhaeghe doet zijn verhaal.
Toch wat nerveus aan de start van de 1ste KP, zeker met ons verleden te Tielt. Maar ik had me voorgenomen om direct wakker te zijn en er een zeer verzorgde rit van te maken. Alles verliep dan ook vlot en we plaatsten een aardige tijd neer. Snel sneuvelden onze besttijden van vorig jaar. Ook op de KP Ondank schoof de asfalt goed onder ons door. Spijtig genoeg werd KP Oosthoek geannuleerd wegens diverse sortietjes. Jammer, want dit bleek later op de dag onze favoriet te worden. Ook KP Poelberg verliep zonder fouten met de klassieke schuiver op het einde.
Na de 1ste boucle stonden we op een 57ste plaats algemeen. Een mooi resultaat als je het deelnemers veld te Tielt bekijkt.
Gezien het zonnetje meer en meer begon te stralen waren we genoodzaakt om andere, nieuwe banden op te leggen. Onze zachte compound was aan het wegsmelten. De 1ste drie proeven verliepen vlekkeloos. Maar aan de start van de Poelberg kreeg ik de wagen niet meer in “vitesse”. Niets mocht baten. Daarna, onder advies van Pieter, de motor stil gelegd, in 1ste gestopt en zo al schokkend kunnen starten. Een warm moment!
Bleek dat er lucht kwam in ons hydraulisch systeem van de koppeling. Na een vakkundige aanpak van het service team waren we terug klaar voor onze 3de boucle.
Tijdens de 3de boucle sneuvelden terug alle records. Het ging er super hard aan toe. Maar na KP Oosthoek terug hetzelfde probleem met de koppeling. Nu kregen we hem zelfs helemaal niet aan de praat. Slechts in de laatste seconden geraakten we op tijd aan de start en konden we de Poelberg afrijden. Een “goed voor de tikker” moment. Op service werd de koppeling nogmaals ontlucht en werd het euvel terug verholpen. Goed dat de laatste lus maar uit twee KP’s bestonden. Inmiddels waren we zelfs al opgeschoven naar een 39ste plaats in het algemeen klassement.
De avond begon al te vallen op KP Schuiferskapelle, en de zon speelde ons parten. Onze tijd konden we deze keer niet meer verbeteren. Deels ook door een kleine schuiver. Op de laatste KP was het al volledig donker en resulteerde dit dan ook in de traagste tijd van de dag. Door ons zeer laat startnummer en wij als enige in het donker moesten rijden ten opzicht van onze concurrenten in het klassement, verloren we nog drie plaatsen. Jammer.
Maar niet getreurd. We hadden een super rally dag achter de rug, met weinig mechanische problemen onder een stralende zon en veel trouwe supporters aan de zijlijn om ons aan te moedigen. Waarvoor dank.
Tevens ook een pluim voor de zeer goede organisatie van de wedstrijd.