Foto FB NG
Foto FB NG

Monte Carlo … een mythische naam voor een legendarische rally. Waarschijnlijk de meest epische, uitdagende, verraderlijkste en mooiste rally, maar ook de wreedste van allemaal. In 2017 deed ze haar reputatie alle eer aan.

Het was voor alle teams een beetje uitkijken, uitkijken hoever ze staan met de met de nieuwe wagen ten opzichte van de concurrentie. Een wagen van een nieuwe generatie, krachtiger en agressiever, dit jaar geïntroduceerd. En het minste wat we kunnen zeggen is dat de Hyundai ingenieurs een echt goede wagen ontworpen hebben.

Vanaf de eerste hectometers, wisten we dat we het konden maken. Een gevoel dat door twee besttijden op de proeven van donderdagnacht werd bevestigd. Proeven voor “grote jongens”.

Een i20 WRC die werkt en een zelfverzekerde bemanning. Een combinatie die leidde tot grote prestaties op de met sneeuw en ijs bedekte wegen. Aan het eind van vrijdag hadden een 45 seconden voorsprong op Seb Ogier.

RT1
KAMV

De volgende dag, op een droog asfalt, we behielden onze voorsprong op onze concurrenten en startten zo op de laatste etappe als duidelijke leiders … maar de Monte herinnerde ons eraan dat het soms wreed kan zijn. Op de dertiende kilometer van de dertiende etappe *, de achterkant van onze Hyundai gleed weg in een langzame bocht en kletterde op een betonbalk verborgen in het gras. Het resultaat was een gebroken velg en een gebroken draagarm. Ernstige gevolgen voor ons enige foutje in de rally …

Een geïmproviseerde reparatie later -Thierry en ik ‘speelde de monteurs’ voor 29 minuten- bereikten we op tijd Gap en onze monteurs, ‘s werelds beste, konden de Huyndai repareren.

Als dank u, reed Thierry een ongelooflijke tijd in de Power Stage, wat 5 punten opleverde voor het kampioenschap. Een leuke troostprijs.

Wat moeten we onthouden van deze eerste ronde? Enkel het positieve! Het team heeft geweldig werk geleverd. Een speciale vermelding voor onze recce crew Bruno Thiry en Renaud Herman. De Hyundai is al ongelooflijk efficiënt en het tempo gedurende de rally zal een stimulans zijn om het nog beter te doen in Zweden!

Tot slot kan ik niet eindigen zonder dat u eraan te herinneren dat alhoewel rally is een prachtige sport, het ook een gevaarlijke sport is… De tragische gebeurtenissen die plaatsvonden op donderdagavond herinneren ons hieraan. Als we blijven genieten van het prachtige WRC, moeten we allemaal de veiligheidsinstructies goed opvolgen.

*Ik ben niet bijgelovig maar ga nu wel een hoefijzer en een klavertje vier kopen 😉

VAS
KAMV
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X