Een vol huis voor Autostal Groeninghe in de 6 Uren van Kortrijk. Het verbaast ons en jullie niet langer. Zo waren de 120 beschikbare plaatsen in amper 20 minuten tijd de deur uit. De organisatie laat uiteindelijk 150 teams starten. En in deze lange lijst zit er ook dit jaar heel wat kwaliteit. 3 WRC wagens. Een hele vloot R5 wagens. Piloten die dit jaar reeds kampioen werden. Ze zijn er allemaal.
Elk jaar denken we dat de populariteit van de 6 Uren van Kortrijk zijn hoogtepunt bereikt heeft. Maar niets is minder waar. Aan de eerste 120 betalende inschrijvingen werd startrecht beloofd. In een mum van tijd waren deze de deur uit. De organisatie heeft daarna zijn uiterste best gedaan om dit aantal op te trekken, rekening houdend met de veiligheid en de timing. Uiteindelijk werd beslist om 150 teams te laten starten. De extra vrijgekomen plaatsen werden onder andere gebruikt om piloten die nog een kampioenschap te verdedigen hebben, te laten starten. Ook aan enkele buitenlanders werd een plaatsje op de lijst toegekend.
Net zoals in de laatste jaren staan er in Kortrijk niet alleen veel deelnemers aan de start. Ook kwalitatief mag de lijst er weer zijn. Zo brengen Didier Duquesne, Yves Bruneel en Fredericq Delplace een WRC aan de start. Ze zullen de strijd moeten aangaan met de steeds sneller wordende R5 wagens. Niet minder dan negen stuks. Met Claudie Tanghe, Vincent Verschueren en Didier Duquesne op de lijst ontbreken de winnaars van de vorige edities niet. RC1- en VAS kampioen Steve Bécaert (DS3 R5), RC4-kampioen Steven Dolfen (Peugeot 208 R2), BK-kampioen recordhouder Pieter Tsjoen (Fiesta R5), Nederlands kampioen Jasper Van den Heuvel (Mitsubishi EVO X)… de lijst is lang.
De laatste wedstrijd op de VAS kalender is ook de slotmanche van het FIRC-kampioenschap. Hierdoor zakken er een dozijn Britten af naar Kortrijk. De Ford Pinto Cup zorgt dan weer voor de nodige sideway passages.
Afspraak op 26 & 27 november in en rond Kortrijk.