Je eerste Condroz. Hoe pak je dat aan?

Het was inderdaad mijn eerste Condroz. Ervaring hadden we dus nog niet. Daarom zijn we raad gaan vragen aan ervaren piloten. Het was al snel duidelijk dat uithouding, zowel voor mens als machine, heel belangrijk was. De wagen op de baan houden en een beetje sparen. Met die ingesteldheid zijn we aan de wedstrijd begonnen.

En dan ga je van start op zaterdagmorgen. Klopte de realiteit met het verhaal dat andere piloten je verteld hadden?

Ik had niet verwacht dat alles reeds van bij de start zo hard uitgereden zou zijn. Daar was ik wel van onder de indruk. Op sommige plaatsen was de wagen heel moeilijk te besturen. Een goede bandenkeuze was echt een must. Op zaterdag reed ik te lang op regenbanden waardoor we in de middag wat tijd verloren. De regenbanden gaven ons veel grip maar het karkas van de band is te slap. Hierdoor begint de wagen te zweven in de waaiers.

VAS
BRC

Je verliest wat tijd. Hoe ga je daar mee om?

We hebben tijdens de wedstrijd onze nota’s verbeterd. Op de eerste passages gaf ik door aan mijn copiloot, Jasper Vermeulen, waar het vuil of proper lag. Vet of vlot of à fond. Jasper kreeg dus een dubbele taak en hij heeft dat super gedaan. Zo konden we telkens op de tweede passage sneller gaan. Daarnaast moesten ook de proeven in het donker nog verreden worden. En dat is echt mijn ding. Ik ben er vol voor gegaan en met resultaat. Ondanks dat de twee laatste proeven afgelast werden, eindigden we dag 1 op de tweede plaats.

Een mooie 2de plaats op de eerste dag. En dan komen er de langere KP’s op zondag met slechts 1 service.

Op zondagmorgen kwam de concurrentie terug dichterbij. We besloten dan ook om het tempo op te drijven. Net daarvoor vernam ik dat Monnens de handdoek moest gooien waardoor we aan de leiding kwamen. De wedstrijs is lang en ik had een vermoeden dat de Transeurope van Monnens het niet ging uithouden. Hij moest opgeven met een gebroken aandrijving. Op de BMW M3 hadden we een supersterke aandrijving en zelfs die heeft het begeven op de laatste proef. Het werd dus nog spannend. Gelukkig haalden we de finish. Eerlijk, ik had niet verwacht dat ik de Condroz kon winnen. Door een foutloze wedstrijd te rijden op een hoog tempo is het ons gelukt. De concurrentie bleef niet foutloos en zo konden we ze achter ons houden. Al moet ik wel toegeven dat we ook enkele warme momenten gekend hebben.

Winst in de Condroz. Een tweede plaats in het kampioenschap. Hoe kijk je terug op het voorbije jaar?

Zeer positief. Het was een geslaagde kennismaking met de M3 Prodrive. We hadden wat problemen met de motor in het begin van het jaar, maar die zijn nu van de baan. Ook als piloot heb ik veel bijgeleerd. Natuurlijk was het mooi geweest om dadelijk de kampioenschapstitel te pakken. Door onze twee opgaves zat dat er echter niet in. Als vice kampioen zijn we tevreden over 2016. Er is een goede basis gelegd voor 2017.

En wat brengt 2017?

We gaan met de BMW M3 Prodrive opnieuw het volledige BK rijden en daar nog enkele VAS wedstrijden aan toevoegen. We zullen ons vooral focussen op overwinningen. Wanneer je telkens vooraan kan meestrijden, ben je ook dicht bij de titel. Maar voor het zover is, rijden we nog de 6 Uren van Kortrijk. Ik zie jullie daar.

Onboard beelden Condroz: https://www.youtube.com/watch?v=6GvK_MAxFAQ

RT1
VAS
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X