Op zondag 9 oktober 2016 organiseert Autostal Hemicuda, in samenwerking met Autostal Atlantic, voor het eerst de Hemicuda Regularity Rally. Deze wedstrijd telt mee voor het VRC, voluit het VAS Regularity Championship. Met meer dan 30 deelnemers kan de organisatie gerust van een succes spreken.

12265752_1636075176681374_1962761029897119730_o

De regularity tak van de rallysport zit duidelijk in de lift. Daar waar het VAS Regularity Championship vorig jaar slechts 3 wedstrijden telde, is het in 2016 uitgegroeid tot een echt kampioenschap. Dit jaar telt de kalender 6 wedstrijden waarvan er 5 in rekening gebracht worden voor het klassement.  De meeste wedstrijden worden verreden over dezelfde proeven als de ‘echte’ rally. Enkel de Antwerp Regularity, die betwist wordt op het Glosso-circuit, is hierop een uitzondering. Met de Hemicuda Regularity Rally zijn we toe een de voorlaatste manche van het kampioenschap.

Deze regularity wedstrijd wordt verreden over dezelfde proeven als de Hemicuda Rally. Omstreeks 10u30 zal de eerste deelnemer over het podium rijden, aangezien de wedstrijd aansluit achter de Hemicuda Rally. De deelnemers rijden over hetzelfde traject maar daar houdt de vergelijking op.

VAS
RT1

De auto’s, toegelaten aan de wedstrijd, moeten minstens 25 jaar zijn. Verder moeten ze een groene keuringskaart hebben en geldig verzekerd zijn. Met andere woorden, wagens waarmee je elke dag op de openbare weg mag mee rijden. Verder mogen de deelnemers geen wedstrijdoverall en/of helm dragen.

Het lijkt misschien makkelijk wanneer je de wagens ziet passeren. Maar een regularity winnen is moeilijker dan je denkt. De organisator bezorgt elke deelnemer een roadbook, waarin het te volgen traject wordt weergegeven. Het gebruikte systeem in het roadbook is eenvoudige bol-pijl, met herkenningspunten en afstanden. De deelnemer ontvangt bij de documentencontrole de gemiddelde snelheden (maximum 50 km/u) van de verschillende proeven. Tijdens een proef zijn één of meerdere geheime secondecontroles (GSK) voorzien. Elke proef wordt van de start tot de Flying Finish (FF) beschouwd als een regelmatigheidstraject (RT). Bij een Geheime Seconde Controle (GSK) wordt de tijd geregistreerd op de seconde. Verder zijn er ook bemande tijdscontroles (TK) en onderweg bemande stempelcontroles voorzien. Het klassement wordt opgemaakt op basis van het minst aantal behaalde strafpunten. Strafpunten die onder meer worden toegekend als volgt:

  • Per minuut te vroeg aan een (vaste) tijdcontrole 2 punten
  • Per minuut te laat aan een (vaste) tijdcontrole 1 punt
  • Per seconde te vroeg bij een GSK in een RT 0,2 punt per seconde
  • Per seconde te laat bij een GSK in een RT 0,1 punt per seconde

 

Tussenstand VRC kampioenschap:

1 Van Den Bogerd Luc Nuyts Benny 166
2 Meeus Patrick Meeus Ari 154
3 Dierickx Elien Dierickx Stephanie 130
4 Vervoort Kris Vervoort Seppe 114
5 Umans Tom Lemmens Michiel 111

 

BRC
VAS
VAS
Monteberg Rally - Bjorn Syx geeft de zege niet uit handen
BRC
BRC MASTERS - Jimmy D'hondt op uithouding en regelmaat in Rallye de Wallonie
BRC
10de plaats voor Tom Boonen in Rallye de Wallonie
BRC
JBRC - Indrukwekkend debuut van Pierre-Manuel Brasseur in Rallye de Wallonie
BRC
Niels Reynvoet is de Michelin Star of the Weekend - Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Niels Reynvoet wint na een waanzinnig spannende finale
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
X