Haar debuut in de rallysport bleef niet onopgemerkt. Niet iedereen debuteert immers naast Pieter Tsjoen in een Ford Focus WRC. Het was het startschot van een mooie carrière. Eentje waar ongetwijfeld velen van dromen. Veronique Hostens kon deze droom waarmaken. Ze gaf de rallyfans vijf mooie jaren naast Vincent Verschueren. Maar nu is het goed geweest en wil ze in haar drukke zakenleven meer tijd vrij maken voor haar gezin. Nu wil ze in de eerste plaats een mama zijn voor haar twee kinderen. Samen met Veronique blikken we terug op haar mooie carrière.

Hoe ben je eigenlijk in contact gekomen met de rallysport?

Via Pieter Tsjoen die een persoonlijke kennis is van mij. Af en toe ging ik dan ook eens naar een rally kijken. En eerlijk, dan droomde ik er wel eens van om ooit in zo’n wagen mee te rijden. Daarom vroeg ik in 2013 aan Pieter of ik eens mocht meerijden. Natuurlijk had ik nooit gedacht dat hij een maand later het voorstel zou doen om samen de 6 Uren van Kortrijk te rijden. Ik wist helemaal niet waaraan ik begon, maar was verkocht na de eerste minuut. De microbe was er…

BRC
RT1

Het jaar nadien zit je dan naast Vincent Verschueren. Hoe kwam je daar terecht?

Mijn eerste contact met Vincent kwam er eigenlijk heel toevallig aan het tankstation niet ver van mijn huis. De echte lancering van mijn carrière heb ik echter te danken aan Gaby Goudezeune. Hij gaf me de kans om met het Godrive team te starten in de Rally van Ieper. En dit ondanks mijn beperkte ervaring op dat moment.

In de vijf jaren dat jullie samen rijden, behalen jullie meerdere successen. Hoe kijk jij terug op die periode?

Het was een fantastische periode. We hebben samen heel wat mooie dingen beleefd, mooie prestaties neergezet. Daarnaast ben ik ook best wel trots op waar het team nu staat en ben ik blij dat ik daaraan heb kunnen meebouwen. Wat me het meest bijgebleven is in al die jaren? Eigenlijk al onze wedstrijden met als bekroning kampioen worden vorig jaar. Ook de euforie van onze eerste overwinning in de TAC rally, editie 2017, is onevenaarbaar. Dit jaar was het ook zeker en vast het strijden tegen Neuville in Ieper en het winnen van de Rally de Wallonie. Daarnaast zal mijn eerste interview met Eurosport me altijd bijblijven. Ze vroegen me in het Engels naar mijn rally carrière terwijl ik enkel nog maar de 6 Uren van Kortrijk en de Rallysprint van Moorslede op mijn palmares staan had.

Je bent goed geplaatst om ons een beeld te geven van Vincent Verschueren. Hoe was hij als piloot, als teamgenoot?

Vincent is heel gedreven in alles wat met rally en motorsport te maken heeft. Hij is daar heel perfectionistisch in. Je kan zeggen dat hij leeft voor de rally. En Valentino Rossi ook natuurlijk. Voor zijn rally carrière reed Vincent op circuits en was Rossi zijn grote voorbeeld.

De rallysport zit de laatste jaren in een positieve opmars. Hoe komt het volgens jou dat deze sport zo populair blijft?

Ik zou toch graag even corrigeren dat ik dit gevoel meer heb in Wallonië dan in Vlaanderen. Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat Thierry Neuville en zijn copiloot Nicolas Gilsoul uit die regio komen en daardoor ook een veel breder lokaal publiek aanspreken.

Dat er in het BRC stevig gestreden wordt, kunnen we niet ontkennen. Hoe kun je het niveau beschrijven van de laatste jaren?

Zeer hoog als je kijkt naar de buitenlanders die in België komen rijden. Zo kon je laatst nog lezen in een interview met Kobus. Ik vermoed dat het niveau in België een van de hoogste in Europa is. We hebben de laatste jaren een fantastische strijd geleverd met Freddy Loix en Kris Princen. Voor de overwinning hing het dan ook vaak af van details en daardoor worden de teams uitgedaagd om nog beter te presteren.

Wordt de Condroz je laatste rally in het BRC?

Het Godrive team zal aan de start staan in de Condroz. Ik zal er echter niet bij zijn. De East Belgian Rally was dan ook meteen mijn laatste rally.
Moest je de kans krijgen om een “one-shot” te doen, welke piloot, Vincent niet meegerekend, mag er jou zeker bellen?
Er zijn er verschillende die mij zeker eens mogen bellen 😉 Maar als ik er een paar zou moeten opnoemen dan is het Pieter Tsjoen omdat we nog een onafgewerkt verhaal hebben. En Kris Princen uit respect voor zijn rijstijl en wie hij is als persoon. En als ik toch eens voluit mag dromen… tijdens een test eens naast onze leider in het WRC, Thierry Neuville, plaats nemen.

Wat ga je het meeste missen in de rallysport?

Ongetwijfeld het opbouwen naar de focus, het streven naar resultaat.

Tot slot. Welke mensen zou je graag in de schijnwerper plaatsen.

Ik zou eerst en vooral Gaby Goudezeune willen bedanken voor alle kansen die hij mij heeft gegeven. Door hem heb ik 5 fantastische jaren gehad en een droom kunnen waarmaken. Ook Vincent Verschueren voor het vertrouwen dat ik kreeg en de fantastische sfeer in de wagen. En zeker ook het voltallig team van Godrive, de sponsors die ons bleven steunen en de vele fans die we hadden.

RT2
BRC
BRC
Rallye de Wallonie - Niels Reynvoet wint na een waanzinnig spannende finale
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
X