Op de lastige rallywegen van de Westhoek en de Ardennen wisten Grégoire Munster en Louis Louka met hun Hyundai i20 Rally2 regelmatig eerste viool te spelen in hun categorie. Dat was net één van de doelen die het team zich voor de start van de Belgische manche van het wereldkampioenschap had gesteld.

Grégoire Munster is een jongeman die zijn beloftes houdt. Zo had hij enkele uren voor de start van de meest prestigieuze wedstrijd op de Belgische rallykalender beloofd om zich op het niveau van de specialisten van de discipline te hijsen.

“Rally is een sport waarbij ervaring een hele grote rol speelt”, verklaarde Munster aan de journalisten die zich voor de start van de rally in de Ieperse Lakenhallen hadden verzameld. “Beetje bij beetje werken wij onze geplande stappen af. Persoonlijk zou ik hier heel graag een volgende kaap ronden: in mijn categorie een eerste snelste tijd in het wereldkampioenschap laten optekenen.”

RallyTime animated
KAMV

Geen geringe uitdaging, want op de deelnemerslijst van de Renties Ypres Rally Belgium krioelde het van ambitieuze jonge wolven. Bovendien beschikte onze landgenoot op het atypische parcours niet over een enorme ervaring.

“Ik stond hier inderdaad nog maar één keer eerder aan de start, en bovendien was dat nog met een kleine voortrekker. Onze huidige Hyundai i20 Rally2 beschikt over heel wat meer paardenkrachten én over vierwielaandrijving. Dat scheelt toch een slok op een borrel”, legde de rijder van de i20 Rally2 in de kleuren Hyundai Belux uit.

Maar de jonge Belgen wisten zich uitstekend van hun taak te kwijten.

“Drie keer wisten we de snelste tijd van alle R5-wagens neer te zetten”, stelt corijder Louis Louka met de glimlach. “Prestaties waar we alleen maar nog meer motivatie uit putten.” Enige schaduw over de uitstekende prestaties: het duo verloor tijdens de laatste chronorit op vrijdag een kleine vier minuten na een schuiver.

“Frustrerend uiteraard, maar dat hoort bij de sport, bij het opdoen van ervaring ook”, analyseert de corijder. “Wat we mogen onthouden is dat de Hyundai i20 Rally2 nog altijd een heel performante bolide is, zelfs in de wat oudere versie”, vult Grégoire aan. “Nu leggen we ons volledig toe op het vervolg van het Belgische kampioenschap. De ervaring van Ieper zal ons over enkele weken, bij de Omloop van Vlaanderen in Roeselare, zeker van pas komen.”

RT2
RT1
BRC
2WD Trophy - Vanton favoriet in Rallye de Wallonie
BRC
HBRC - Emile Tollet mikt op de dubbel in Rallye de Wallonie
BRC
Rallye de Wallonie - Vincent Verschueren: “Onze eigen wedstrijd rijden”
Rally van Wallonië - Thierry Schloesser op titeljacht in Divisie 2
BRC
JBRC - Rallye de Wallonie - Zware concurrentie voor leider Jonas Dewilde
BRC
Genummerde deelnemerslijst Rallye de Wallonie
BRC
Elke BRC Powerstage voortaan live op TV
BRC
Mooi deelnemersveld voor 41ste Rallye de Wallonie
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
X