Binnen een 2-tal weken is het zo ver. Dan is de Citadel van Namen het decor voor de start van de 4de manche van het Belgian Rally Championship. In de eerste drie rally’s trokken Loix – Gitsels aan het langste eind. In de Rallye de Wallonie willen Kris Princen en Peter Kaspers daar verandering in brengen. De tijdsverschillen in de vorige rally’s waren echter bijna verwaarloosbaar klein. Het team kan in Namen alvast rekenen op enkele aanpassingen aan de Peugeot 208 T16. Peter Kaspers geeft ons een overzicht van de aanpassingen die in deze “EVO” zitten.
“Onze wagen en de Citroën DS3 R5 van Gilbert zijn de eerste twee PSA wagens die met de “EVO” uitgerust worden in Europa. Men zal de volgende aanpassingen doen:
- Nieuw front met nieuwe radiator en Intercooler
- “power assisted steering of GEP”, electro-pump Unit => de oliepomp wordt nu elektrisch aangedreven i.p.v. via de motor wat moet zorgen voor extra vermogen
- Nieuwe alternator
- Verbeterd onboard systeem met “ boost pressure level selector” => verbeterde startprocedure en keuzemogelijkheid
- Update öhlins dampers => verbeterde vering
- Aangepast differentieel
Men is momenteel bezig met de opbouw hiervan en de wagen zal net voor de Wallonië klaar zijn.” laat Peter Kaspers ons weten.
“We zijn benieuwd naar het effect van de evolutie op de Peugeot. Wij hopen toch vooral meer kracht te krijgen op de lange verhouding, want dit is momenteel het probleem. De wagen heeft nu te weinig power om de lange overbrenging te trekken.”
Er wordt al het hele seizoen een fantastische strijd geleverd met de Belgische kampioen. De verschillen zijn nagenoeg verwaarloosbaar. 10,1 seconden in de Rally van Haspengouw. 35,6 seconden in de Spa Rally. 6,4 seconden in de TAC Rally. Wanneer er voor elke seconde gestreden wordt, dan tellen de kleinste details. Peter Kaspers haalde in ons vorig artikel reeds aan dat het team 50 kg ten opzichte van de concurrentie meer meezeult. En vanzelfsprekend heeft dit ook een effect op de resultaten.
“Onze bemanning is meer dan 50 kg zwaarder dan de andere actoren in de R5 klasse. De ingenieurs berekenden dat die 50 kg ballast een verlies geeft van 1 seconde per 11 Km KP. Je kan zelf de omrekening maken voor elke wedstrijd. Waarom is men strikt op het minimum gewicht van de wagen (1200 kg) en hanteert men een standaard gewicht van 160 kg voor de bemanning? Waarom weegt men het totaal niet (wagen en bemanning) met eventuele compensaties?” vraagt Peter Kaspers zich af. “Het zou de koers alleen maar beter maken.”
“Misschien dat de RACB ook een prijs kan geven voor de grootste (en zwaarste) bemanning in het circuit.” grapt Peter Kaspers. “Die prijs winnen wij dan alvast.”